با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

تعمیر لوله های پلی اتیلن

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

لوله پلی اتیلن، از جمله پر کاربردترین مصالح مورد استفاده در امر لوله کشی آب رسانی، گازرسانی، فاضلابی، آبیاری و … است. این لوله به علت مقاوم بودن در برابر خوردگی و فشار در سالیان متمادی، جزو محبوبترین مصالح مورد استفاده در امر لوله کشی شده است. در این مقاله درباره ی تعمیر لوله های پلی اتیلن مطالبی برای شما گردآوری کرده ایم.

لوله پلی اتیلن، از انواع و مواد مختلفی ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله بسیار مورد استفاده بوده و در برابر خوردگی بسیار مقاومتر از فلزات جواب می دهد. لوله پلی اتیلن با استفاده از مواد درجه یک پتروشیمی از اجناس PE100 و PE80 استفاده می شود. این مواد در بسیاری از مواد پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد PE100 به مراتب مقاومتر از مواد PE80 هستند که این خود باعث می شود که در استاندارد های مختلف وزن کمتری از مواد را برای ساخت مقدار طولی مشابه لوله با مواد PE80 استفاده کرد. بنابراین خرید این لوله برای استافده در مصالح مختلف بسیار به صرفه تر از دیگر مصالح خواهد بود.

راهنمای تعمیر لوله های پلی اتیلن

مزایای لوله های پلی اتیلن نسبت به سایر لوله ها

  1. مقاومت در برابر خوردگی گالوانیکی
  2. مقاومت در برابر پوسیدگی، سایش و ضربه
  3. خاصیت انعطافپذیری مناسب
  4. خاصیت جمعشوندگی
  5. سبکی وزن
  6. مقاومت عالی در برابر زمین لرزه و رانش زمین
  7. قابلیت اتصال بسیار محکم، بدون نشتی و در عین حال انعطافپذیر
  8. مقاومت بالا در برابر اشعه فرا بنفش خورشید
  9. دارا بودن خصوصیات هیدرولیکی بسیار مناسب
  10. هزینه پایین تعمیر و نگهداری

راهنمای تعمیرات خطوط لوله های پلی اتیلنی

در سیستم هاي لوله کشی سنتی، در هر 20 فوت از لوله، یک اتصال نر و مادگی که با گسکت عایق بندي شده، و میتوان از آن به عنوان نقطه اي براي انجام خدمات نگهداري و تعمیر احتمالی استفاده نمود، نصب میشود. لوله هاي فلزي در معرض خوردگی قرار دارند و میبایست در تمام طول عمرشان مورد مراقبت پیوسته قرار داشته باشند. یک خط لوله ساخته شده از پلی اتیلن با اتصالات جوشکاري شده، نه تنها در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم است، بلکه داراي مفاصلی عاري از نشتی در بازه هاي 40 تا 50 فوتی و به محکمی خود لوله است. این سیستم بجز در مورد آسیب هاي غیرمترقبه و نادر وارده از طرف عوامل ثالث، سیستمی بی نیاز به نگهداري فراهم می آورد. در صورت آسیب زدن عوامل ثالث به لوله هاي پلی اتیلن، نیازمند استفاده از روش هاي تعمیر هستیم تا خط لوله را در اسرع وقت به شرایط کاري بازگردانیم. در این سند، راهنمایی هاي کلی براي انجام تعمیرات پلی اتیلنی، ارائه می شوند. این راهنماها در تهیه دستورالعمل ها و مشخصات فنی روشهاي مختلف انجام تعمیرات و تست روي سیستم هاي لوله کشی پلی اتیلن، مفید هستند. براي انجام تعمیرات روزمینی که در آنها امکان حرکت دادن لوله ها وجود دارد، میتوان بخش آسیب دیده لوله را برید و یک قطعه سالم را با استفاده از جوش لب به لب یا الکتروفیوژن در سیستم جایگزین نمود.

انواع ابزار برای تعمیر لوله های پلی اتیلن

اسکوئیزر لوله

از اسكوييزر جهت مسدود كردن موقت خط انتقال برای انجام تغيير و یا تعميرات احتمالی شبكه استفاده می شود. اسكوئيزر در انواع دستی و هيدروليک و در اندازه های کاری مختلف توليد می شوند. اسكوييزر دستی جهت لوله های ۲۰ تا ۶۳ ميليمتر و اسكوييزر هيدروليک جهت لوله های ۷۵ تا ۱۶۰ ميليمترطراحی و توليد شده است.

اسکوئیزر لوله

 

دستگاه وصله زنی با چسب سرد و گرم(بدون جوشکاری)

تعمیر و نگهداری خطوط انتقال آب و گاز با لوله های پلی اتیلنی به روشهای مختلفی صورت می گیرد. از رایج ترین آنها روشهای مکانیکی نظیر استفاده از کوپلینگ و کلمپ است. گرانی و زمان بر بودن این فرایند تعمیر سبب توسعه روشهای جدید شده است. از جدیدترین روشها استفاده از چسبهای سرد و گرم پلیمری است که توسط ابزاری مخصوص در محل آسیب دیده نصب شده و آن محل را ترمیم می نماید.

با توجه به رشد روزافزون استفاده از لوله های پلی اتیلن در خطول انتقال آب و گاز، تعمیر و نگهداری این خطوط از درجه اهمیت بالایی برخوردار شده است. در صورتی که آسیب وارد شده به لوله بیشتر از ۱۰ درصد ضخامت لوله باشد یا دیواره لوله به طور کامل آسیب دیده باشد نیاز است در هنگام تعمیر توسط ابزاری به نام اسکوییزر نسبت به مسدود نمودن جریان سیال از دو سمت لوله اقدام نمود. سپس محل آسیب دیده از خط لوله جدا گردیده و بوسیله اتصال مکانیکی یا استفاده از اتصال دو سر کوپلینگ یا  اتصال یک سر جوش و یکسر کوپلینگ تعمیر می گردد. این روشهای تعمیر زمان بر و گران هستند.

یکی از روشهای جدید تعمیرات خطوط انتقال استفاده از ابزار تعمیر وصله زن می باشد. توسط این ابزار ترمیم و مرمت از بالای ترانشه و بدون نیاز به ابزاری در زیر لوله انجام می شود. این امر علاوه بر افزایش ایمنی سبب کاهش هزینه های ناشی از گودبرداری می شود. این ابزار سبک و قابل حمل بوده و توسط یک نفر به آسانی جابجا می شود.تجهیزاتی که جهت تعمیر این خطوط توسعه یافته است دستگاه تعمیر لوله از طریق چسب گرم و یا سرد می باشد. با استفاده از این ابزار نیاز به حفاری گسترده و حذف لوله اسیب دیده و جایگزین نمودن لوله جدید و عملیات مجدد جوشکاری لوله ها حذف می گردد. در ساخت این ابزار فک ها به گونه ای طراحی شده اند که کاملا بر لوله احاطه داشه باشند. تعمیر کار چسب یا ژل پلی اتیلنی را از طریق این فکها بر روی لوله نصب می کند در حالی که بیرون از محل ترانشه قرار دارد. محل نشت لوله را پیدا نموده و سوراخی که ابزار به راحتی از آن عبور کند حفر نماید.

دستگاه وصله زنی با چسب سرد و گرم(بدون جوشکاری)

مشخصه های این ابزار به طور خلاصه عبارتند از:

  • تعمیر خارجی دائمی با استفاده از چسبهای حرارتی شیمیایی
  • عدم نیاز به قطع جریان سیال در هنگام انجام تعمیرات
  • زمان تعمیر پایین
  • مقرون به صرفه
  • وزن کم
  • قابلیت حمل آسان
  • کاربرد از بالا به پایین
  • کنترل دستی یا هیدرولیک سیستم از سطح زمین
  • قابلیت استفاده در فضاهای کوچک و حفرات کم عرض
  • بهترین راندمان و عملکرد جهت لوله های با قطر کمتر از ۱۶۰ میلیمتر
دسته‌ها: مقالات