با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

لوله پلی اتیلن تکجداره آبرسانی | شبکه های انتقال آب

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

لوله پلی اتیلن آبرسانی گروه صنعتی پترو آب حیات کالا در اندازه های 20 الی 800 میلیمتر و در فشارهای کاری مختلف قابل تولید است.

لوله پلی اتیلن آبرسانی

مزایای کاربرد لوله پلی اتیلن آبرسانی نسبت به دیگر لوله ها

لوله های قابل استفاده جهت انتقال و توزیع آب ، بجز پلی اتیلن از مواد گوناگونی نظیر سیمان ، چدن ، فولاد ، آز بست و پلاستیکهای تقویت شده ساخته می شوند. مزایای کاربرد پلی اتیلن نسبت به سایر موارد به صورت خلاصه عبارت است از:

  1. مقاومت مکانیکی مناسب در عین داشتن دانسیته پایین
  2. مقاومت شیمیایی و سایشی بالا
  3. طول عمر مطلوب
  4. بهداشتی و غیر سمی بودن
  5. قابلیت حمل و نقل و جابجایی آسان
  6. هزینه کم پس از نصب
  7. قابلیت باز یافت
  8. ضریب زبری پایین
  9. ضریب رسانایی حرارتی پایین
  10. مقاومت سایشی بالا
  11. سهولت اتصال آنها به هم
  12. صرفه جویی در مصرف آب به دلیل تخریب کمتر
  13. عدم خوردگی و زنگ زدگی
  14. وزن پایین
  15. سازگاری به محیط زیست
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

انواع پلی اتیلن مورد استفاده در صنعت لوله

در ساخت لوله های پلی اتیلنی فعلی مورد استفاده در شبکه آب ، عموماً از دو گرید PE80 و PE100 استفاده می شود. به عدد مشخصه نوع ماده MRS گفته می شود که عبارت است از حداقل مقاومت مورد نیاز بعد از ۵۰ سال کار کرد در دمای سیال ۲۰ درجه سانتی گراد. در جدول یک هر دو نوع ماده از نظر تنش مجاز در حین کاربرد( تنش طراحی) و موارد کاربرد با هم مقایسه شده اند. با توجه به این جدول می توان پی برد که با بالاتر رفتن عدد MRS پلی اتیلن ویژگیها و کیفیت محصولات تولیدی بهبود چشمگیری پیدا می نماید. براین اساس است که در بسیاری از کشورها تلاش های زیادی برای جایگزینی PE100 به جای PE80 صورت گرفته است .

مقایسه پلی اتیلن های PE80 و PE100

جدول یک، مقایسه پلی اتیلن های PE80 و PE100

مزایای PE100 نسبت به PE80

  1. داشتن مقاومت بالاتر در فشارهای کاری بالا و با قطرهای خارجی مشابه (جدول 2)
  2. داشتن مقاومت بالاتر و ضخامت کمتر علیرغم قطر خارجی یکسان در فشارهای کاری مشابه ( جدول ۳)
  3. صرفه جویی در هزینه با توجه به وزن کمتر در فشارهای کاری مشابه (جدول ۳)
  4. توانایی انتقال حجم بالاتر سیال به دلیل سطح مقطع جریان بیشتر در قطرهای خارجی مشابه (جدول ۳)

بر این اساس می توان گفت که اگر چه قیمت مواد اولیه PE100 نسبت به دو نوع دیگر بیشتر است اما با توجه به قرار دادن ویژگیها و امکاناتی که از خواص این محصول حاصل می گردد می توان خروجی مورد نظر را در هر متر لوله با قیمت یکسان و با کیفیت برتر به دست آورد.

مزایای PE100 نسبت به PE80

جدول شماره ۲، مزایای PE100 نسبت به PE80

مزایای PE100 نسبت به PE80

جدول شماره 3، مزایای PE100 نسبت به PE80

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”][/siteorigin_widget]

کلیه لوله های آبرسانی تولیدی در گروه صنعتی پترو آب حیات کالا بر اساس استاندارد DIN8074، ISIRI1331، ISIRI14427 و ISO4427 تهیه گردیده و این مجموعه با توجه به در اختیار داشتن آزمایشگاههای مجهز تست لوله های پلی اتیلنی کلیه محصولات تولیدی خود را مورد بررسی کارشناسی دقیق قرار داده و سپس جهت حصول اطمینان از کیفیت که صلاحیت فنی لازمه رابه عنوان آزمایشگاه همکار داشته و قادر به تولید نتایج فنی معتبر آزمون و کالیبراسیون است مورد بازبینی قرار می دهد.

ايجاد خم در لوله هاي پلي اتيلن (زانویی)

خم کردن سرد: به دلیل انعطاف لوله های پلی اتیلن با قطر کم امکان تغییر مسیر یا زاویه خط لوله بدون استفاده از زانویی وجود دارد. زانویی که از خم نمودن یک قطعه لوله به دست می آید باید بدون ترک و یا زائده و برآمدگی باشد. محل نصب خم می بایست حداقل 10 برابر قطر لوله، از شیرآلات و متعلقات مجاور فاصله داشته باشد. نشریه 303 حداقل قطر خم را در حدود 24 تا 40 برابر قطر لوله اعلام نموده است. (در هر حال بر اساس استاندارد قطر کلاف نباید کمتر از 60 سانتی متر باشد)

لوله های پلی اتیلن بر اساس نیاز و کاربری مشتریان

گروه صنعتی آب حیات در دومین دهه از فعالیت های خود براساس استراتژی های سازمانی، به سمت ارائه محصولاتی مطابق با نیازهای بومی و منطقه ای حرکت کرده است و اعلام می کند که تمامی محدودیت های تولیدی خود را جهت عرضه محصولات متناسب با نیاز های مشتریان برطرف ساخته و آماده ارائه آن به ذینفعان خود می باشد . در ادامه با فعالیت های انجام شده در این مجموعه برای رسیدن به این استراتژی، بیشتر آشنا می شویم .

1- محصولات با دماهای کاربری مختلف

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی ، تفاوت درجه حرارت در کوهستانی ترین نقطه کشور نسبت به کویری ترین نقطه آن، در یک زمان گاه تا ۵۰ درجه سانتی گراد نیز میرسد . بدیهی است که عمر و ویژگی های لوله در این مناطق متفاوت است . از آنجا که خرید لوله های پلی اتیلنی براساس جداول استاندارد انجام میگیرد که درجه حرارت سیال در آن ثابت و ۲۰ درجه فرض شده است ، مشتریان برخی از مناطق ، از جمله مناطق کویری ناخواسته اقدام به خرید لوله هایی می نمایند که متناسب با شرایط آن محیط نبوده و در نتیجه طول عمر محصول خریداری شده بسیار پایین تر از زمان مورد انتظار است ، برای حل این موضوع، کیفیت و خواص محصولات تولیدی باید متناسب با شرایط اقلیمی و درجه حرارت محیط ، طراحی شود.

استانداردها:

برای انواع محصولات پلی اتیلنی، جداول و استانداردهایی متناسب با این موضوع تهیه و تنظیم شده که می تواند در اختیار مشتریان و مشاوران مرتبط با مجموعه پترو آب حیات کالا قرار گیرد. جدول شماره ۴ نمونه ای از این استانداردها است که به بیان رابطه میان درجه حرارت، طول عمر، فشار و SDR لوله های PE100 با ضریب ایمنی ۲۵ / ۱ می پردازد. به طور مثال در درجه حرارت ۳۰ درجه سانتی گراد، در صورتی که طول عمر ۵۰ سال و فشار ۳/ ۶ باشند، باید از SDR22 استفاده کرد . در حالیکه براساس جداول استاندارد معمول بازار ، که در آن دمای ۲۰ درجه ملاک است ، برای همین شرایط SDR26 پیشنهاد می شود که در نهایت به کاهش چشمگیر طول عمر لوله ها ، از ۵۰ سال به کمتر از ۵ سال منجر خواهد شد .

رابطه میان درجه حرارت، طول عمر، فشار و SDR لوله های PE100 با ضریب ایمنی 1/25

رابطه میان درجه حرارت، طول عمر، فشار و SDR لوله های PE100 با ضریب ایمنی 1/25

2- لوله براساس فشار کاری مورد انتظار

ارائه سفارش تولید براساس فشار های کاری ارائه شده در جدول استانداردهای لوله های پلی اتیلنی ، نه تنها نیاز واقعی استخراج شده توسط مشاور نبوده بلکه یکی از محدودیت هایی است که مشتریان و پیمانکاران حوزه آب برای استفاده از لوله های پلی اتیلنی با آن روبرو هستند.در حال حاضر در پروژه هایی که به لوله ای با فشار کاری 7.1Bar نیاز دارد، لوله 10Bar خریداری می شود.که این کار منجر به افزایش وزن لوله و در نتیجه هزینه بالاتر برای تامین محصول می شود . گروه صنعتی آب حیات با توجه به تهیه برترین تکنولوژی موجود در زمینه تولید لوله های پلی اتیلن و تسلط بر دانش فنی برتر موجود در این صنعت این قابلیت را برای تمامی مشاوران و پیمانکاران مهیا ساخته است که لوله ای بر اساس فشار کاری مورد انتظار خود دریافت نمایند و هزینه های پروژه خود را تامقدار قابل توجهی کاهش دهند.

محاسبه قطر لوله با توجه به پمپ و دبي مورد نظر

تمامي پمپها داراي نموداري مانند نمودار ذيل مي باشند كه جهت محاسبه مي بايست از نمودار خط چين استفاده كرد محاسبات به دوسته تقسيم مي شود: 1- محاسبه سايز و فشار لوله داخل چاه 2- محاسبه سايز و فشار لوله از سر چاه به بعد. براي انجام محاسبات ابتدا مقدار عددي خروجي اي كه از پمپ انتظار داريم را در نمودار افقي پيدا كرده و مطابق جدول زير در جهت فلش مي رويم تا مقدار عددي سمت چپ را بتوانيم بخوانيم.(اين عدد به هد يا ارتفاع پمپ معروف است با حرف h مشخص مي شود.)و ممكن است در سمت راست نمودار باشد.

محاسبه قطر لوله با توجه به پمپ و دبي مورد نظر

1- فشار لوله داخل چاه= عدد بدست آمده از نمودار * 10
2- فشار لوله از سر چاه به بعد = (عدد بدست آمده از نمودار – ارتفاع چاه ) * 10
3- قطر داخلی = به توان 0.5(مقدار خروجی(لیتر بر ثانیه)) * 35.69
* توضيح : مقدار خروجي را جذر گرفته و در فرمول بگذاريد.
4- سايز را با توجه به قطر و فشار محاسبه شده در فوق از جداول موجود در جدول ضخامت لوله انتخاب كنيد.

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”][/siteorigin_widget]