با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

لوله پلی اتیلن چیست؟

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

لوله پلی اتیلن ، لوله کشی قرن بیست و یکم:

لوله کشی با استفاده از لوله های پلی اتیلن را می توان راه حلی برای آسان تر شدن مشکلات اجرای لوله در صنایع معدن ، کشاورزی ، صنعتی، کانال کشی و …کاربرد دارد . لوله پلی اتیلن برای حالات مختلف از قبیل روی زمین ، زیرزمین ، شناور ، زیردریایی ، دفنی و… مورد استفاده و تست کردن قرار می گیرد.

پلی اتیلن با چگالی بالا که با حروف اختصاری  HDPE می شناسند را می توان در سیستم های آبیاری ، انتقال فاضلاب،انتقال آب، انتقال گاز و انتقال آبهای گل و دوغ آب های شیمیایی، پسماند های خطرناک و گاز های فشار بالا مورد استفاده قرار داد. که یکی از بهترین نقاط قوت این نوع لوله ها است .پلی اتیلن ماده ای بسیار قوی می باشد که در عین خشک بودن ، انعطاف بالاتری نیز دارند . از جمله مزایای دیگر لوله پلی اتیلن میتوان عمر طولانی تر، نصب آسان و بدون مشکل ، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و نور خورشید ، وجود انواع اتصالات متفاوت جهت به کاربردن این نوع اتصالات در شرایط محیطی متفاوت را نام برد.

لوله های ساخته شده از پلی اتیلن که با نام های اختصاری PE در بازار و در بین دانشگاهیان شناخته می شود پاسخی است جهت هزینه هایی که در لوله کشی صرف می گردد . لوله پلی اتیلن که با عمری نزدیک به 100 سال زیر زمین می تواند هزینه های دفن لوله که 60 تا 70 در صد هزینه لوله کشی را به خود اختصاص می دهد کاهش بدهد . مواد اولیه لوله پلی اتیلن در گرید های گوناگون تولید می گردد ، در حال حاضر در ایران مواد اولیه پلی اتیلن با گرید  PE 80  و  PE 100 تولید می شود .و در جهان تولید لوله پلی ایتلن با مواد اولیه با گرید  PE 120  نیز شروع شده است .

فرق لوله پلی اتیلن pe80و pe100
فرق لوله پلی اتیلن pe80 و pe100
لوله پلی اتیلن pe80 و pe100

کاربرد لوله پلی اتیلن در اتصال فاضلاب های شهری و منازل ، آبیاری گیاهان ، آبیاری باغات و باغچه ها ، استفاده در آبیاری قطره ای ، آبیاری بارانی ، انتقال آب شرب شهری ، انتقال گاز و.. مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد لوله پلی اتیلن در دریا
یکی از کاربردهای لوله های پلی اتیلن
لوله پلی اتیلن

مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی :

مقاوم بودن لوله پلی اتیلن در برابر خوردگی و پوسیدگی
خوردگی و پوسیدگی لوله های غیر پلی اتیلن
مقاوم در برابر خوردگی:

خوردگی و پوسیده شدن باعث شده هزینه های بسیاری در سیستم هایی که از لوله های فلزی استفاده می کنند ایجاد شود. از جمله این ها می توان به رسوب گذاری و کاهش فشار آب و یا حتی گرفتگی لوله و کاهش ضریب بهداشتی بودن آب شرب در مصارف خانگی منجر گردد. پوسیدگی و خورده شدن لوله فلزی ممکن است از داخل و یا از خارج رخ بدهد که این امر ممکن است بر عملکرد هیدرولیکی آن تاثیر بگذارد. در اروپا و ایالات متحده و همچنین در کشور عزیزمان ایران انتقال آب از طریق لوله های فلزی منسوخ شده اند .

در اکثر پروژه ها از لوله پلی اتیلن استفاده می شود ، برخلاف محصولات دیگر سنتی، لوله پلی اتیلن از جنس HDPE  زنگ خوردگی ندارد و به رشد بیولوژیکی مقاوم است . این بدین معنا می باشد که لوله های پلی اتیلن قابلیت خدمت رسانی در مدت مدیدی را داراست و این موجب کارامد شدن هزینه های مالی و جلو گیری از اصراف منابع می گردد.

انعطاف پذیری:

لوله پلی ایتلن که از جنس پلی اتیلن  HDPE  تولید می گردد انعطاف پذیری فوق العاده ای نسبت به لوله های فلزی سنتی دارا می باشد . در برابر خمیدگی مقاوم می باشد ، لوله پلی اتیلن با توجه به کاربرد آن در فشار کاری متفاوت است .به طور مثال در لوله هایی که فشار آب در لوله زیاد نیست از جمله فاضلاب های شهری و یا منازل و یا جوهای آب می توان از لوله های پلی اتیلن با فشار کاری 4 یا 6 بار استفاده نمود . یا در صورت وجود پمپ و یا وجود فشار زیاد و در لوله های پلی اتیلن انتقال گاز که فشار کار بسیار بالا می باشد .

ممکن است لوله در اثر فشار پاره و یا ترکیده شود از لوله های پلی اتیلن با بار 10 – 16 و 21 استفاده می شود .لوله های پلی اتیلن روز به روز با تاثیر پذیری از پیشرفت علم شیمی دیواره های نازک تری را به خود می بیند .

لوله پلی اتیلن محصولی است ایمن و با دوام برای زیر ساخت ها ساختمان و عمر مفید لوله پلی اتیلن بر حسب برنامه کاربردی و طراحی و نصب بین 60 تا 100 سال تخمین زده می شود .

اتصال لوله های پلی اتیلن با روش جوش لب به لب
اتصال لوله های پلی اتیلن با روش جوش لب به لب

اتصالات الکتروفیوژن :

سیستمهایی که لوله کشی با لوله پلی اتیلن را انجام می دهند می توانند با جوش های حرارتی ترکیب کرد ، ترکیب گرما شامل گرمایش در سیستم  HDPE  است و سپس آنها را با هم ترکیب می کنند تا یک سیستم ثابت یکنواخت و بدون نشت را ایجاد می کند. بر خلاف فرآیند فیوژن برای دیگر لوله های پلی اتیلن ، فرایند فیوژن برای HDPE  ثابت است و برای صنعت گاز طبیعی بیش از 40 سال است که استفاده می شود. تقریبا 95 %  از کل لوله های پلی اتیلن توزیع گاز در ایالات متحده لوله های پلی اتیلن هستند که توسط اتصالات الکتروفیوژن به یکدیگر متصل گردیده اند.

جوش الکتروفیوژن لوله پلی اتیلن
کاربرد جوش الکتروفیوژن برای اتصال لوله های پلی اتیلن گازرسانی با استفاده از اتصالات الکتروفیوژن

سازگاری:

لوله های پلی اتیلن علاوه بر اتصال الکتروفیوژن، می توانند با اتصال پیچی یا مکانیکی پیوند داده شوند . طیف گسترده ای از این اتصالات در دسترس می باشد .که با توجه به اندازه لوله، بار کاری لوله و کاربرد لوله متفاوت هستند. لوله های پلی اتیلن به راحتی می توانند از سیتم های لوله کشی غیر HDPE  با استفاده از آداپتور های مکانیکی  MJ  ، اتصالات پیچی و اتصالات مکانیکی و فلنچ به سیستم های انتقال غیر مستقیم انتقال پیدا کنند .

نصب :

در سیستم های لوله کشی سنتی برای اجرا می بایست با ایجاد حفره در سطح معابر شروع به کار گذاری لوله می کردند . اما در سیستم هایی که از لوله پلی اتیلن استفاده می گردد .می توان از دستگاه هایی که با تکنولوژی روز طراحی شده اند .و حفاری به صورت افقی صورت می گیرد انجام پذیرفت . و روش استفاده از این دستگاه به این صورت است یک دستگاه افقی جهت  سوراخ مداوم زیر زمین را سوراخ می کند .هنگامی که سرحفاری به پایان برسد لوله دیگر متصل می شود و از طریق سوراح کشیده می شود .

نصب لوله پلی اتیلن
تصویری از نصب لوله پلی اتیلن

انعطاف پذیری لوله پلی اتیلن که با استحکام کششی و مقاومت کششی همراه است . لوله پلی اتیلن را به عنوان یک انتخاب ارجح قرار داده است. لوله پلی اتیلن را می توان با استفاده از تکنولوژی TRENCHLESS در زیر رود خانه ها، دریاچه ها ، جاده ها و یا راه هایی با حداقل تداخل زیستی محیطی و عمومی نصب می شود .

سازگاری با محیط زیست:

علاوه بر ویژگی های فیزیکی فوق العاده لوله پلی اتیلن  HDPE  برای تاثیر گذاری آن بر محیط زیست شناخته شده است . مصرف لوله پلی اتیلن HDPE  کمتر از لوله های غیر پلاستیکی است. انعطاف پذیری لوله پلی اتیلن همراه با استفاده از ترکیبات گرما برای پیوستن به لوله ها به این معنا است که اتصالات کمتر لازم است. در تاسیسات ، ویژگی های فیزیکی لوله پلی اتیلن شما را قادر می سازد به استفاده از یک لوله کوچکتر می کند .و منجر به اختلال در زمینه کمتر از زمان و نصب سایر محصولات قابل اشتعال می شود. لوله پلی اتیلن همراه بات فیوژن حرارتی اتصالات بدون پراکندگی را فراهم می کند ، لوله پلی اتیلن در طول تولید در همجوشی یا در طول استفاده از زمین آب ، میزان تولید سموم بلقوه خطرناک را در هوا پخش نمی کند . لوله پلی اتیلن را می توان دوباره به برنامه های لوله کشی غیر فشار بازیافت نمود.

توانبخشی لوله :

فن آوری های بدون چرخه نیز برای خطوط لوله قدیمی با خط لوله قدیمی با خط لوله پلی اتیلن استفاده می شود ، در هنگام باز سازی خطوط قدیمی، تکنولوژی ها مختلفی وجود دارد ، این فناوری ها عبارنتد از لغزش و انفجار لوله ، هر دو تکنیک عالی برای شهر هایی که به دنبال احیا و افزایش زیر ساخت های قدیمی موجود است .

فشار کاری لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن در فشار های کاری گوناگون تولید می شوند که عبارتند از  2، 4 ،6 ، 7/5 ، 11 ، 13 ، 17 ، 21 ، 22 ،  26 ،  33 ، 44 بار می باشد . لوله پلی اتیلن در فشار های کاری 4 تا 6 بار را می توان در سیستم های فاضلابی مسکونی به کار برد. چون در سیستم های فاضلاب فشار آب داخل لوله ناچیز است. لوله پلی اتیلن در فشار کاری 10 تا 16 را میتوان جهت آبیاری باغ ها و مزارع کشاورزی استفاده نمود.

لوله پلی اتیلن مورد استفاده در سیستم های نوین آبیاری به دلیل این که فشار آب در لوله ها بسیار زیاد است و پمپ در مسیر سیستم های لوله کشی آبیاری قرار دارد نیاز است. که لوله های قوی تر در جهت آبیاری و آبرسانی استفاده نمود .

بررسي مصارف متنوع و گسترده انواع لوله هاي پلي اتیلن مستلزم شناسایی كلي آنها نسبت به ويژگيها ، مشخصات فني و مواد تشكيل دهنده خواهد بود كه در اين راستا ، شناسائي استانداردهاي ملي و جهاني از اهميت خاصي برخوردار ميباشد. تعيين جايگاه محصولات مذكور در ميان ساير انواع لوله هاي موجود (كالاهاي رقيب ) نيز ميتواند در زمبنه تحقق هر طرحي اهميت داشته باشد كه لازم است. در بررسي های اوليه مربوط به آن موردتوجه قرار گيرد. انجام مطالعات بازار و بررسي ماهيت محصول از جهت مصارف داخلي و پتانسيل صادراتي نيز ميتواند راهگشای مطمئنی براي انجام مطالعات دقيق تر و در نهايت احداث چنين واحدهايي باشد كه به دليل مستقل بودن طرح از زمان و مكان معين ، تنها ملاحظات كلي مربوط به آنها مد نظر خواهد بود.

ويژگيها و مشخصات فني محصول :

لوله هاي پلاستيكي (پلي اتلين ) به عنوان يك محصول با خصوصيات شناخته شده ، قابل پيش بينی و شكل ظاهری قابل تجديد از زمينه هاي مصرفی رو به رشدی برخوردار مي باشند . اين محصولات از نقطه نظر مشخصات فيزيكي و كاربرد داراي انواع بسيار متنوع و متفاوتي بوده كه براي هر كدام از اين انواع ، استاندارد هاي خاصي نيز تدوين گرديده است . مباحث ارائه شده در ذيل خلاصه اي از اين تقسيم بندي را ارائه مي نمايد.

تقسيم بندي انجام شده براي اين محصولات عمدتا بر مبناي خصوصيات فيزيكي وطبقه بندي انواع لوله هاي پلي اتيلن : كاربرد آنها مي باشد كه در ذيل مورد بررسي قرار گرفته است.

الف) طبقه بندي محصول بر اساس مشخصات فيزيكي :

از جمله خصوصيات اصلي لوله هاي پلي اتيلن مي توان به ضربه پذيري ، سختي كم ( كه اجازه پيچش با قطر كم را مي دهد ) ، ذوب حرارتي ، مقاومت در مقابل خوردگي و سايش و سهولت دسترسي به قطرهاي بالاتر و سهولت حمل و نقل اشاره نمود كه هر يك از اين موارد مي توانند موجب بهبود شرايط پذيرش يك محصول گردند. عمده ترين وجه تمايز لوله هاي پلي اتيلني عرضه شده به بازار را مي نوان در اختلاف دانسته هاي آنها دانست .

• پلي اتيلن سبك با وزن مخصوصي در حدود 925/0 – 91/0 گرم بر سانتيمتر مكعب از انعطاف پذيري و سهولت حمل و نقل بالايي برخوردار مي باشد.

• پلي اتلين متوسط با وزن مخصوصي در حدود 946/0 -94/0 گرم بر سانتيمتر مكعب از انعطاف پذيري كمتري نسبت به نوع سبك برخوردار مي باشد.

لوله پلی اتیلن
لوله پلی اتیلن

سایز لوله پلی اتیلن :

جدول سایز لوله پلی اتیلن
جدول استاندارد سایز و وزن لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن به دو دسته تک جداره و دو جداره تقسیم می گردد :

لوله پلی اتیلن تک جداره :

جهت انتقال آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند و بر اساس فشاری که داخل لوله به بدنه وارد می شود متفاوت است . لوله پلی اتیلن برای اینکه بتواند فشار بالاتری را تحمل نماید نیاز دارد گوشت لوله بیشتر باشد . لوله پلی ایتلن تک جداره از سایز های 16 تا 2000 میلیمتری تولید می گردد. اگر در سیستم انتقال آب پمپ به کار رفته باشد بهتر است از لوله های با بار کاری 10 تا 16 اتصال داده شود . در صورت نبودن پمپ می توان از لولهها با زیر 10 بار استفاده کرد .

لوله پلی اتیلن دو جداره:

لوله پلی اتیلن دو جداره همان طور که از نامشان پیدا است از دو قسمت تشکیل شده اند در جداره داخلی بر اساس استاندارد حتما باید از مواد درجه یک استفاده نمود . جهت تشخیص صیقلی بودن از رنگ زرد ( در ایران ) استفاده می شود . اما مهمترین قسمت لایه بیرونی لوله می باشد که به صورت راه راه است که توانایی لوله در برابر فشار محیطی را افزایش می دهد . این نوع لوله ها معمولا در زیر گذر ها و آبگذر ها استفاده می شود .

لوله پلی اتیلن با چگالی بالا که از  HDPE  ساخته می شوند  از خانواده گرما نرم ها یا ترمو پلاستیک ها می باشند . این نوع مواد را می توان ذوب و اصلاح نمود ، لوله پلی اتیلن HDPE دارای فلکسیبیلیتی و با دوام بسیار بالا می باشند . مقاومت این مواد شیمیایی در برابر استرس محیطی در مراجع علمی به اثبات رسیده است . لوله پلی اتیلن نسبت به لوله هایی که از جنس آهن بتن و یا PVC  هستند محصول جدیدتری به حساب می آیند.

این لوله های پلی اتیلن بیش از 50 سال است که در کاربرد لول کشی از جمله انتقال گاز و نفت، آبرسانی به شهر ها ، انتقال آب به منازل ، آنتقال آب و آبیاری در مزارع کشاورزی ، انشعابات اصلی و فرعی مورد استفاده قرار گرفته است . به دلیل مزیت هایی که دارد با اقبال روز افزون مواجه شده است به گونه ای که در سال های اخیر تمامی پروژه های انتقال آب ،گاز و فاضلاب در کشور از جنس لوله های پلی اتیلن استفاده می شود . لوله پلی اتیلن که از در جه یک در کارخانه های تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن با  توجه به استاندارد ها کشوری و استاندارد ها جهانی و دارای گرید A  تولید می شود می توان در لوله کشی ها مورد استفاده قرار داد .

بیشتر بخوانید: لیست قیمت لوله پلی اتیلن