با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

لوله پلی اتیلن

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

لوله پلی اتیلن لوله ای است که از جنس مواد پلی اتیلن ساخته می شود. 

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”]

در 60-50 سال گذشته از لوله و اتصالات فلزی یا سیمانی استفاده میشد. لوله های پلاستیکی تحت فشار، از حدود سال 1955 میلادی در کاربری هایی چون انتقال آب، مواد شیمیایی ، سیالات خنک کننده و گرم کننده دوغابها و گازها مورد استفاده قرار گرفتند. 10 سال پس از این واقعه، اولین نسل از لوله های پلی اتیلنی تک جداره با گرید PE63 مورد بهره برداری قرار گرفت. این عامل منجر به تولید و ارائه دو نسل جدید مواد پلی اتیلنی با نام PE80و PE100 در سالهای 1975 و 1990 میلادی گردید. با توجه به تکنولوژی جدید ساخت لوله بوسیله ی مواد پلیمری و پیشرفت هایی که در زمینه ی تولید انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن حاصل شده است و همینطور گرانی مواد اولیه و بهای تمام شده و عدم توجیه اقتصادی ساخت لوله با استفاده از محصولات قبلی( فلزی، چدنی و سیمانی ) صنعت لوله پلی اتیلن توانسته است خود را به عنوان جايگزين مناسبی برای این قبیل لوله ها مطرح نماید.

روند رو برشد استفاده از مواد پلاستيکی و بطور خاص پلی اتيلن در صنعت مرهون ویژگیها و مشخصات اين مواد و کاربردهاي آن مي باشد که باعث شده است در مدت زمان کوتاهي که از عمر آن می گذرد از پيشرفت چشمگيری در توليد و ميزان کاريری در صنايع مختلف را شاهد باشد. این ویژگیهای منحصر بفرد از قبیل مقاومت و استحکام بالا، طول عمر، بهای تمام شده، قابلیت دسترسی مواد اولیه، نصب آسان و بالا بودن ضریب ایمنی این نوع لوله ها است که باعث شده مجریان و مشاوران و مديران پروژه های طرح های انتقال و توزیع آب و فاضلاب و گاز به جایگزینی این نوع لوله ها با محصولات قبلی مجاب گردند. امروزه با رشد دانش فنی تولید این محصول، سيستم های لوله کشی پلی اتیلن در اکثر پروژه های سیستم های آتـش نشانی، پروژه های فشار قوی انتقال آب و سيستم‌های انتقال فاضلاب های شهری و صنعتی و همينطور انتقال گاز طبيعی در محيط های صنعتی و شيميائی و يا پروژه های مخابراتی و کاورينگ کابل مورد استفاده پروژه های بزرگ قرار دارد و امکان تولید لوله هایی با توان تحمل بین 2 تا 40 بار، با قطرهای مختلف و طول عمر 100 سال میسر شده است.

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]

در خطوط انتقال آب (از تصفیه خانه تا پشت کنتور مصرف کننده)، لوله پلی اتیلن جایگزین لوله های فولادی و چدنی سابق شده است، در صنعت ساختمان نیز که از لوله گالوانیزه برای تاسیسات لوله سرد و گرم موتور خانه و مصرف آب استفاده می شد لوله های پلی پروپیلن (لوله سبز) جایگزین شد. بعد از مدتی لوله سبز نیز به دلیل اینکه در مقابل دمای آب بالای 70 درجه دچار خرابی و ترکیدگی می شد، تکنولوژی جدید لوله و اتصالات با استفاده از لوله های 5 لایه یا 3 لایه جایگزین شد که در نتیجه ضعف ترکیدگی لوله و اتصالات سبز برطرف شد. با این حال، لوله های 5 لایه به دلیل گران بودن اتصالات آن نیز از رده خارج شدند و نسل جدید و جایگزین لوله های 5 لایه جهت آب سرد و گرم ساختمان لوله و اتصالات Pex A و Pex B شدند.

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”]

لوله های پلی اتیلن معمولاً در سایز 16 و 20 میلیمتر با توجه به کاربری خاصی که در آبیاری تحت فشار(آبیاری قطره ای و بارانی) دارند با مواد پلی اتیلن با چگالی پایین(LDPE)گرید PE40 تولید می گردند، به جهت کاربرد این سایزها در آبیاری تحت فشار و بکاربردن قطره چکان و بلحاظ قراردادن دریپر در بطن لوله در محل پروژه این نوع لوله ها از مواد انعطاف پذیر و نرم PE40 تولید می گردند تا با سهولت بیشتری در پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله پلی اتیلن و مشخصا لوله پلی اتلین تکجداره از سایز 20 میلیمتر تا 1000 میلیمتر با فشارهای مختلف و گریدهای PE80و PE100 و جدیدترین تکنولوژی روز دنیا PE120 که به لوله های  HDPE شهرت دارند، به عنوان اصلی‌ترین محصول تولیدی این شرکت در اقطار ، SDR و فشارهای متفاوت با بالاترین استانداردهای کیفیتی تولید می‌شود.

لوله های دوجداره کاروگیت یا اسپیرال و اسپیرال کاروگیت معمولاً در انتقال فاضلاب و انتقال سیالاتی که به صورت ثقلی انتقال پیدا می کنند و فشار داخلی ندارند طراحی شده اند. با توجه به کاربردشان این لوله ها حداکثر فشار داخلی 2/5 بار را تحمل می کنند .

کلیه فرایند تولید از لحظه ورود مواد اولیه تا لحظه خروج محصول نهایی ( لوله پلی اتیلن ) از کارخانه، تحت نظارت سخت گیرانه‌ای توسط پرسنل کنترل کیفیت و آزمایشگاه پترو آب حیات کالا وجود دارد و کلیه اسناد و مدارک بصورت مدون و دائم تحت کنترل و نظارت دیگر افراد ذیربط میباشد که همگی زیر نظر گروه مدیریت هوشمند مجموعه میباشد.
تولید لوله پلی اتیلن با بالاترین کیفیت ممکن، قابل اطمینان بودن محصولات پترو آب حیات کالا بواسطه نظارت سخت گیرانه و مدیریت هوشمند فرآیند تولید محصولات، لوله پلی اتیلن پترو آب حیات کالا را به بهترین انتخاب در پروژه‌های گوناگون بدل کرده است. البته نباید از خصوصیات مکانیکی فوق‌العاده لوله‌های پلی اتیلن براحتی گذشت که این خصوصیات و تمامی مزیتهای لوله پلی اتیلن و دیگر محصولات پلی اتیلنی در گرو تولید بدون نقص و استفاده از مواد اولیه مناسب و ماشین آلات مدرن و بروز است.
لوله پلی اتیلن از مزایایی اعم از سهولت بارگیری، حمل و نقل آسان به دلیل وزن نسبتا پایین ، نصب سریع و آسان ، مقاومت در برابر ضربه , مقاومت در برابر سایش، مقاومت و واکنش عالی در برابر مواد شیمیایی، جریان پذیری عالی سیال در داخل لوله، اتصال پذیری راحت، انعطاف پذیری بسیار بالا و دارا بودن اتصالات متنوع بهره میبرد که موارد ذکر شده برخی از خواص و مزایای لوله پلی اتیلن میباشد.
مواد پلی اتیلنی که جهت تولید لوله‌های پلی اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد با  نوع مواد پلی اتیلنی که برای تولید سایر محصولات پلی اتیلنی مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت می‌باشد. پلی اتیلن در گرید‌های مختلفی موجود می‌باشد و هر کدام از این انواع مواد پلی اتیلن جهت کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
خرید لوله پلی اتیلن می‌تواند کاری حساس باشد و شما هنگام خرید با اطلاعاتی نامفهوم مواجه شوید که به کار شما نمی‌آید از همین رو اطلاعات خود را در این زمینه کامل و کافی کنید تا با ریزه کاریها و مشخصات لوله پلی اتیلن با کیفیت آشنا باشید . لوله های پلی اتیلن در ایران بر اساس استاندارد INSO 14427-2 موسسه استاندارد ملی ایران تولید می‌شوند و جدول موجود در این استاندارد مرجع تولید و آزمایشگا‌های کنترل کیفیت می‌باشد. هرچند خرید لوله پلی اتیلن بسیار راحت می‌باشد، اگر یک تامین کننده باکیفیت و مناسب برای خود انتخاب کنید و آن تولید کننده نیز بتواند تمامی گواهینامه‌ها، استانداردها و شرایط مناسب ( خیالی آسوده ) برای یک خرید عالی و تهیه محصولی عالی و لوله‌هایی با کیفیت را برای شما فراهم کند.

انواع پلی اتیلن مورد استفاده در صنعت لوله

در ساخت لوله پلی اتیلن ، عموماً از دو گرید PE80 و PE100 استفاده می شود. به عدد مشخصه نوع ماده MRS گفته می شود که عبارت است از حداقل مقاومت مورد نیاز بعد از 50 سال کار کرد در دمای سیال 20 درجه سانتی گراد. در جدول یک هر دو نوع ماده از نظر تنش مجاز در حین کاربرد( تنش طراحی) و موارد کاربرد با هم مقایسه شده اند. با توجه به این جدول می توان پی برد که با بالاتر رفتن عدد MRS پلی اتیلن ویژگیها و کیفیت محصولات تولیدی بهبود چشمگیری پیدا می نماید. علاوه بر این در نهایت بهای تمام شده  لوله‌ پلی اتیلن PE100 نسبت به PE80 کمتر  میباشد(برای اطلاعات بیشتر در این خصوص با کارشناسان فروش شرکت تماس بگیرید). براین اساس است که در بسیاری از کشورها تلاش های زیادی برای جایگزینی PE100 به جای PE80 صورت گرفته است .

مقایسه پلی اتیلن های PE80 و PE100

جدول یک، مقایسه پلی اتیلن های PE80 و PE100

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”]
  1. داشتن مقاومت بالاتر در فشارهای کاری بالا و با قطرهای خارجی مشابه (جدول 2)
  2. داشتن مقاومت بالاتر و ضخامت کمتر علیرغم قطر خارجی یکسان در فشارهای کاری مشابه ( جدول 3)
  3. صرفه جویی در هزینه با توجه به وزن کمتر در فشارهای کاری مشابه (جدول 3)
  4. توانایی انتقال حجم بالاتر سیال به دلیل سطح مقطع جریان بیشتر در قطرهای خارجی مشابه (جدول 3)

بر این اساس می توان گفت که اگر چه قیمت مواد اولیه PE100 نسبت به دو نوع دیگر بیشتر است اما با توجه به قرار دادن ویژگیها و امکاناتی که از خواص این محصول حاصل می گردد می توان خروجی مورد نظر را در هر متر لوله با قیمت یکسان و با کیفیت برتر به دست آورد.

مزایای PE100 نسبت به PE80

جدول شماره 2، مزایای PE100 نسبت به PE80

مزایای PE100 نسبت به PE80

جدول شماره 3، مزایای PE100 نسبت به PE80

  • امکان تولید لوله بصورت حلقه های 400 متری برای اقطار کم
  • مقاوم در مقابل برودت تا منهای 70 درجه سانتیگراد
  • مقاوم در مقابل حرارت تا 80 درجه سانتیگراد
  • ضمانت کیفیت و مرغوبیت جنس تولیدی
  • مقاوم در مقابل تاثیر اشعه ماورا بنفش
  • مقاوم در مقابل فشار آب تا 20 اتمسفر
  • مقاوم در مقابل انواع مواد شیمیائی
  • مقاومت بسیار خوب در مقابل ضربه و فشار در دمای بسیار پایین
  • وزن کم و سهولت در حمل و نقل
  • مقاوم در مقابل ضربه

خواص لوله پلی اتیلن

لوله های قابل استفاده جهت انتقال و توزیع آب، بجز پلی اتیلن از مواد گوناگونی نظیر سیمان، چدن، فولاد، آزبست و پلاستیکهای تقویت شده ساخته می شوند. مزایای کاربرد پلی اتیلن نسبت به سایر موارد به صورت خلاصه عبارت است از:

  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • مقاومت در برابر پوسیدگی، سایش و ضربه
  • خاصیت انعطاف پذیری مناسب
  • خاصیت جمع شوندگی
  • سبکی وزن
  • مقاومت عالی در برابر زمین لرزه و رانش زمین
  • قابلیت اتصال بسیار محکم، بدون نشتی و در عین حال انعطاف پذیر
  • مقاومت بالا در برابر اشعه فرا بنفش خورشید
  • طول عمر مطلوب
  • دارا بودن خصوصیات هیدرولیکی بسیار مناسب
  • صرفه جویی در مصرف آب به دلیل تخریب کمتر
  • قابلیت بازیافت
  • ضریب زبری پایین
  • ضریب رسانایی حرارتی پایین
  • هزینه پایین تعمیر و نگهداری

مزایای لوله پلی اتیلن نسبت به سایر لوله ها

  • عمر طولانی کاری
  • سرعت و سهولت در اجرای شبکه ها
  • سبکی لوله ها و در نتیجه حمل و نقل آسان و سریع
  • مقاومت بالا در مقابل خوردگی و عدم نیاز به پوشش و سیستم های حفاظت کاتدیک
  • جوشکاری بسیار ساده و سریع
  • سهولت در نگهداری و تعمیرات
  • ارزان بودن

فوائد لوله های پلی اتیلن

  • نیاز به جوشکاری الکتریکی دارند.

معایب لوله پلی اتیلن

انواع لوله پلی اتیلن

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]

استانداردهای تولید لوله پلی اتیلن

کلیه لوله های پلی اتیلن تولیدی در گروه صنعتی پترو آب حیات کالا بر اساس استاندارد های ملی (ISIRI14427، M-PL-014-1(3 و بین المللی DIN8074 تهیه گردیده و این مجموعه با توجه به در اختیار داشتن آزمایشگاههای مجهز تست لوله های پلی اتیلنی کلیه محصولات تولیدی خود را مورد بررسی کارشناسی دقیق قرار داده و سپس جهت حصول اطمینان از کیفیت که صلاحیت فنی لازمه رابه عنوان آزمایشگاه همکار داشته و قادر به تولید نتایج فنی معتبر آزمون و کالیبراسیون است مورد بازبینی قرار می دهد.

جدول مشخصات لوله پلی اتیلن

جدول مشخصات تولید لوله پلی اتیلن براساس استاندارد INSO14427

سایزهای لوله پلی اتیلن ( به میلی متر )

اتصالات لوله پلی اتیلن

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”]

قیمت لوله پلی اتیلن

مواد اولیه پلی اتیلن در پتروشیمی ها تولید می گردد و قیمت این مواد نسبت به بهای نفت در بازارهای جهانی متغیر می باشد و با بالا رفتن قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی نیز به طبع با افزایش قیمت روبرو خواهند شد.  

قیمت لوله پلی اتیلن pe80 هر کیلو 5970 تومان

قیمت لوله pe100 هر کیلو 6150 تومان

قیمت لوله گازرسانی هر کیلو 6750 تومان

قیمت لوله کاروگیت تا سایز 315 هر متر 37000 تومان

قیمت لوله کاروگیت تا سایز 250 هر متر 24000 تومان

قیمت لوله کاروگیت تا سایز 200 هر متر 16000 تومان

قیمت لوله کاروگیت تا سایز 400 هر متر 54000 تومان

قیمت لوله کاروگیت تا سایز 500 هر متر 94000 تومان

قیمت لوله کاروگیت تا سایز 600 هر متر 138000 تومان

***قیمت ها مربوط به شهریور 1395 می باشند. لطفاً جهت اطلاع از قیمت روز با ما تماس بگیرید.