با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

لوله پی وی سی – لوله UPVC

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

لوله PVC (لوله UPVC) جزو اولین و معروفترین لوله‌های پلیمری است که به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت و از PVC انواع مختلفی لوله با کاربردهای مختلف تولید و به بازار عرضه شد.لوله‌های پی وی سی به سختی صدمه می‌بینند و داراری طول عمر زیادی هستند و به دلیل مقاومت بالایی که در برابر شرایط محیطی دارند به سرعت در بین همگان به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرد و توانست در بسیاری از پروژه‌ها جهت انتقال فاضلاب، آبرسانی و انتقال سیالات بکار برده شود. لوله پلیکا (پولیکا) با داشتن بالاترین خواص فنی و مکانیکی نیازهای اقتصادی و محیطی مناسبی را در دنیای امروز فراهم می‌نمایند. جدیدترین مدل از خانواده لوله‌های پلیکا (U-PVC) لوله مورد استفاده برای آب و فاضلاب در سراسر دنیا پوش فیت یو پی وی سی است که نشت نمی‌کند و به آسانی نصب می‌شود.
لوله upvc در واقع همان لوله پلیکا ( پولیکا ) است که اولین تولید کننده این نوع لوله، پلیکا (Polica) نام داشت و به همین نام در ایران شناخته شد و عامه مردم نام پلیکا را برای لوله‌های UPVC خاکستری رنگ انتخاب کردند و نام پلیکا بر روی این نوع از لوله ماند.
لوله‌های PVC و UPVC در حال حاضر از پر مصرف‌ترین نوع لوله در ساختمانها و پروژه‌های ساختمانی است، بیشترین کاربرد لوله‌های upvc در انتقال فاضلاب است . با پیشرفت صنعت پلیمر و فرآیندهای تولید امروزه انواع مختلفی از لوله‌های u-pvc تولید می‌شود که نصب و سرعت اجرای این تولیدات بسیار بالا و سهل و انواع مختلفی که به لوله‌های سایلنت ( لوله بدون صدا ) است نیز تولید و به بازار عرضه شده است.

لوله upvc پی وی سی

موارد مصرف لوله upvc

    • انتقال فاضلاب‌های خانگی
    • کاربردهای شهری و صنعتی
    • شبکه‌های آبرسانی تحت فشار
    • پوشش کابل‌های شبکه برق و نیرو
  • پوشش کابل‌های مخابراتی

انواع لوله‌های pvc

لوله‌های upvc در مدل‌های پوش‌فیت، پیچی، رزوه‌ای، چسبی و جوشی تولید می‌شوند که هر کدام بنا بر کاربردشان مورد استفاده قرار میگیرند. قالبا لوله‌های upvc جهت انتقال سیالات بدون فشار و یا با فشار کاری پائین مورد استفاده قرار می‌گیرند و به جهت این رده‌های کاری از اتصال‌های معمول استفاده می‌شود اما جهت سیال‌های پر فشار حتما از اتصال جوشی باید استفاده شود.

لوله‌های پی وی سی (u-pvc) امروزه تنها در ساختمانها مورد استفاده نیستند و در کاربری‌های زهکشی، لوله‌ای بسیار مورد اعتماد می‌باشد و بیشتر لوله‌ها و تجهیزات زهکشی از لوله‌های upvc می‌باشد.

خواص و مزایای لوله U-PVC (پلیکا)

مقاومت لوله UPVC در برابر خوردگی

لوله‌های U-PVC (پلیکا) نارسانای جریان الکتریکی هستند و در برابر واکنش‌های الکتروشیمیایی ناشی از اسیدها، بازها و نمک‌ها که منجر به خوردگی در فلزات می‌شوند، مقاوم هستند. این ویژگی در سطح داخلی و خارجی لوله‌ پی وی سی وجود دارد. در نتیجه، استفاده از لوله‌ی U-PVC در کاربردهایی که در آن خاک مهاجم وجود دارد، بسیار به صرفه است.

مقاومت شیمیایی بالا در لوله UPVC

PVC در برابر بسیاری از الکل‌ها، روغن‌ها و مواد نفتی غیرآروماتیک مقاوم است. این ماده همچنین در برابر اکثر خورنده‌ها نظیر اسیدهای غیرآلی، بازها و نمک‌ها مقاوم است. برای کارهای معمول آبرسانی، لوله‌های U-PVC کاملاً در برابر مواد شیمیایی موجود در خاک و آب مقاوم هستند. مسئله‌ی مقاومت شیمیایی تنها هنگامی مطرح می‌شود که محیط‌های غیرعادی وجود داشته باشد و یا از لوله برای انتقال مواد شیمیایی استفاده شود.

مدول آلاستیسیته‌ی بالا و انعطاف‌پذیری

مقاومت لوله‌های U-PVC (پلیکا) در برابر شکست یکی از مزایای عملکردی مهم آنها محسوب می‌شود. لوله‌های U-PVC تحت بار قادرند بدون شکستگی تغییر شکل بدهند. مدول آلاستیسیته U-PVC یکی از مزایای مهم آن برای کاربردهای فنی محسوب می‌شود، به خصوص در شرایطی که حرکت یا لرزش خاک محتمل باشد (زمین لرزه و …). بالا بودن این کمیت باعث می‌شود تا پدیده دو پهنی در این لوله‌ها به حداقل برسد. همچنین با توجه به این که ضخامتلوله‌های فاضلابی بر اساس مقدار مدول آلاستیسیته‌ی رزین مصرفی در ساخت لوله تعیین می‌گردد، بالا بودن مدول U-PVC باعث کاهش ضخامت لوله و افزایش سطح مقطع عبور جریان می‌شود.

استحکام کششی بلند مدت

لوله های U-PVC (پلیکا) به گونه ای فرمول بندی می شوند تا استحکام کششی بلند مدت بالایی داشته باشند. حداقل استحکام مورد نیاز (MRS) (که در طراحی لوله های تحت فشار به کار می رود)، برای لوله های U-PVC در حدود دو برابر بیشتر از مقادیر متناظر دیگر لوله های پلاستیکی نظیر پلی اتیلن است. به همین دلیل هم ضخامت لوله های U-PVC نسبت به سایر لوله های پلاستیکی کمتر بوده و در نهایت وزن کمتری نیز دارد، که این مسئله مزیت مهمی محسوب می شود.

نسبت استحکام به وزن بالا، وزن سبک

استحکام بالای U-PVC باعث حداقل شدن ضخامت و سبکی این لوله‌ها می‌گردد. لوله‌های U-PVC مزیت سبکی چشمگیری دارند که جنبه ایمنی مهمی محسوب می شود. امکان حمل و نقل آسان، آسیب های کاری را حداقل نموده و نصب و حمل و نقل ارزان تر را تسهیل می کند. یک فرد می‌تواند به راحتی دو لوله‌ی ۶ متری با اندازه ۱۱۰ را حمل کند، ولی تنها قادر است کمتر از ۱/۵ متر لوله ۱۱۰ آهنی را با همان نیرو حمل کند.

اتصالات آب بند

یک مزیت مهم برای هر لوله آب بندی اتصالات آن است. لوله‌های U-PVC (پلیکا) با عمق دخول بالا و سیستم‌های اتصال اورینگی (Push-fit) توانسته است از طریق همین مزیت بسیاری از محصولات سنتی را کنار بزند.

لوله upvc پی وی سی

مقاومت در برابر سایش و خراش

لوله های U-PVC (پلیکا)مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و خراش از خود نشان می‌دهند. ثابت شده است که لوله‌های پی وی سی دوام بسیار بالاتری نسبت به لوله‌های فلزی، سیمانی و سفالی در برابر انتقال مواد دوغابی دارند.

استحکام ضربه در لوله‌های UPVC

تحت شرایط نرمال، لوله‌های U-PVC مقاومت نسبتاً بالایی در برابر آسیب‌های ناشی از ضربه در مقایسه با لوله‌های سفالی، سیمانی و بیشتر مواد رایج در ساخت لوله دارند. با وجود کاهش مقاومت ضربه لوله‌های U-PVC در دماهای بسیار پایین، استحکام ضربه ی آن همچنان بالاتر از حد نیاز است.

مقدار زبری پایین در لوله UPVC

زبری لوله عامل بسیار مهم و مؤثری در ایجاد افت فشار و کاهش دبی می‌باشد. لوله‌های U-PVC به دلیل داشتن سطوح داخلی بسیار صیقلی (ضریب زبری و اصطکاک پایین)، مقاومت بسیار پایینی در برابر جریان سیال از خود نشان می‌دهند. علاوه بر این، در بسیاری از لوله‌ها باکتری‌ها در قسمت ‌های زبر و دارای پستی و بلندی لوله تجمع می‌کنند (تشکیل biofilm) و به مرور راه جریان آب را می‌بندند، که این امر باعث افت فشار جریان شده و بر سلامت آب آشامیدنی نیز تأثیر منفی می گذارند. زبری هیدرولیکی پایین لوله‌های U-PVC ,با ممانعت از تشکیل بیوفیلم، علاوه بر کاهش افت فشار، مانع ته نشینی لجن در شبکه‌های فاضلابی شده و در شبکه‌های توزیع آب آشامیدنی نیز باعث کاهش احتمال آلودگی می شود. بنابراین هزینه‌های نگهداری این لوله ها پایین بوده و طراحی اولیه ی خط لوله نیز بهینه تر صورت می گیرد.

کیفیت آب

استفاده از فرمولاسیون مناسب جهت تولید لوله‌های U-PVC موجب می شود تا مطابق استانداردهای NSF 61-62 بتوان از این لوله ها جهت انتقال آب آشامیدنی استفاده نمود و اطمینان حاصل کرد که مقادیر سرب، قلع و سایر عناصر سمی نظیر جیوه، کرم، کادمیم و باریم زیر حدود مجاز استاندارد می باشند.

مقاومت لوله UPVC در برابر شعله

لوله U-PVC (پلیکا) به سختی آتش می گیرد و در غیاب منبع خارجی شعله به سوختن ادامه نمی دهد. دمای شعله ور شدن خود به خودی آن ۴۵۴ درجه سانتیگراد است، که بسیار بالاتر از اکثر مواد ساختمانی است. در اثر سوختن PVC، گاز HCl آزاد می شود که این گاز از دسترسی اکسیژن به منطقه ی مشتعل شده جلوگیری می کند. به همین دلیل است که PVC را ماده ای خودخاموش شونده می نامند.

قیمت مناسب لوله‌های UPVC

علاوه بر مزایای ممتاز ذکر شده برای لوله های U-PVC (پلیکا)، قیمت این لوله ها بسیار مناسب و قابل رقابت با سایر لوله های پلیمری، فلزی، چدنی و … می باشند. به طوری که امروزه لوله های U-PVC در دنیا یکی از گزینه های اصلی در شبکه های آب و فاضلاب می باشند.

موارد کاربرد محصولات پی وی سی

  • سیستم آبرسانی شهری
  • سیستم فاضلاب شهری
  • سیستم فاضلاب خانگی
  • انتقال کابل برق و مخابرات
  • جدار چاه
  • انتقال مواد شیمیایی(اسیدها، بازها)
  • سیستم تخلیه آب باران
  • سیستم هواکش ساختمان
  • سیستم آبیاری تحت فشار