با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

هر آنچه که ما را به شناخت بیش تر لوله و اتصالات پلی اتیلن کمک می نماید

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

لوله و اتصالات پلی اتیلن

امروزه آنچه که موجبات پیشرفته و توسعه روزافزون لوله و اتصالات پلی اتیلن را فراهم نموده است میزان بالای کاربری آن در صنایع مختلف است.

استحکام، دوام و روش نصب آسان لوله ها و اتصالات پلی اتیلن از دیگر محاسنی هستند که به کاربری و کاربرد بالای این محصولات در میان دیگر لوله های فلزی،  PVC وGRP  کمک شایان توجهی می نمایند. بطوریکه در بسیاری از موارد دیده شده است که مدیران پروژه های بزرگ، جایگزینی لولههای پلی اتیلن را به دیگر لوله های موجود ارجح دانسته اند.

سیستم های لوله کشی پلی اتیلن در اکثر پروژه ها مانند سیستم های آبیاری( آبیاری متحرک، آبیاریتحت فشار به شکل قطره ای و بارانی ) آبرسانی شهری و روستایی،  فاضلاب شهری و روستایی، گازرسانی،زهکشی و … کاربرد دارند.

تاریخچه پیدایش پلی اتیلن :

واژه های پلیمر از ترکیب دو کلمه ی یونانی ( لی ) به معنای چندین و ( مر ) به معنای واحد و یا “قسمت” تشکیل شده است. در مواردی به اشتباه مشاهده شده است که پلیمر را هم ردیف رزین ، الاستومر و پلاستیک می دانند. در حالی که پلاستیک برای موادی که قابلیت تغییر شکل بر اثر فشار را دارا هستند به کار می رود و لازم به تصحیح است که این واژه نباید برای صنایع پلاستیک و تولیدات آن به کار رود. برای نخستین بار کلمه پلیمر توسط شخصی شیمیدان به نام رنالت در سال ۱۸۳۵ به کار رفته است که در سال ۱۸۳۴ با کشف کائوچو اولین کاربرد تجاری مواد پلیمری آغاز شد که این مرحله آغازی برای کشف نخستین پلاستیک مصنوعی به نام نیترات سلولز در سال ۱۸۶۲ و ورود آن به بازار در سال ۱۸۶۸ کشف نایلون ( P.A ) در سال ۱۹۳۸، پلی اتیلن ( P.E ) در سال ۱۹۴۲، پلی پروپیلن ( P.P ) در سال ۱۹۵۷، پلی بوتیلن ( P.B ) در سال ۱۹۷۴ و پلیمرهای کریستال مایع جهت ساخت اجزای الکترونیکی در سال ۱۹۸۵ گردید.

رواج اولین پلاستیک های صنعتی مدرن از حدود ۱۰۰ سال پیش آغاز شده است که در دهه های اخیر شاهد رشد فزاینده و گوناگون آن در صنایع مختلف هستیم.

پلی اتیلن، یکی از ساده ترین انواع پلیمرهاست که جامدی مومی و غیر فعال است که با علامت اختصاری ( P.E ) مشخص می گردد.

همان طور که در ابتدا اشاره شد، امروزه شاهد افزایش استفاده از پلی اتیلن یا همان ( P.E ) در صنعت و محیط زیست مان هستیم که این افزایش مصرف منجر به افزایش ضایعات آن در محیط می شود که توجه به مساله بازیافت ضایعات و از بین رفتن مشکلات زیست محیطی حاصله از آن توجه و اهمیت خاصی را می طلبد.

پلی اتیلن از موادی است که اگر بازیافت آن به درستی انجام شود و ناخالصی های مواد بازیافتی آن حذف گردد، فواید متعددی را در بر خواهد داشت که نتایج حاصله از آن عبارتند از:

  1. صرفه جویی اقتصادی مطلوب
  2. پاکسازی محیط زیست و جلوگیری از انباشت ضایعات پلاستیکی در طبیعت
  3. حفظ قوانین فیزیکی و مکانیکی ضایعات که با خواص پلی اتیلن نو برابری می نماید
  4. استفاده از P.E بازیافتی به عنوان الیاف در صنایع نساجی، لوازم خانگی، ورزشی، صنایع
  5. خودروسازی و  غیره

آنچه که در بازیافت مواد پلیمری قابل توجه می باشد، این مهم است که هر نوع از انواع پلیمر جدا از دیگر انواع آن باز یافت می شوند. برای مثال پلی اتیلن ها با هم باز یافت می شوند، پلی پروپیلن ها با هم و پلی آمیدها با هم که این عدم ترکیب با توجه به متفاوت بودن ماهیت هریک از این انواع از ایجاد ترکیبی ناهمگون جلوگیری می نماید.

لازم به ذکر است که بازیافت پلی اتیلن ها از موفق ترین بازیافت پلیمرها می باشد. در ابتدای این مقال، اشاره شد که لوله های پلی اتیلن در پروژه های مختلفی همانند پروژه های آبیاری،  کشاورزری، فاضلاب شهری و روستایی، زهکشی، گازرسانی و … قابلیت استفاده و بهره وری دارند.

کاربرد و مزایای استفاده از لوله های پلی اتیلن در پروژه های آبیاری و کشاورزی

امروزه، با توجه به گسترش روزافزون تکنولوژی و شرایط جوی حاکم که بحران و کمبود آب از نتایج حاصله ی آن است، کشاورزان را بر آن داشته است تا هم سطح عملکرد خویش را در بازدهی محصولات تولیدی خویش ارتقاء دهند و هم به اتخاذ تدابیری بپردازند که از هدر رفت آب جلوگیری و ممانعت به عمل آورد.

از این رو، استفاده از سیستم های آبیاری به منظور استفاده صحیح و مدیریت بهتر مزرعه و باغات از راهکارهایی است که حصول به موارد مطروحه در فوق را میسر خواهد نمود.

به طور قطع، سیستم اجرا و راه اندازی خطوط آبیاری نیازمند انجام تاسیسات کشاورزی و سیستم های لوله کشی است که در این میان بهره گیری از لوله های پلی اتیلن نتایج مثبت و پرباری را به همراه خواهد داشت.

همان طور که در این مقال، اشاره شد موارد استفاده از لوله های پلی اتیلن با گذشت زمان رشد فزاینده داشته اند که این رشد چشمگیر به دلیل استفاده از تکنولوژی های جدید در ساخت مواد اولیه پلی اتیلن به منظور ارتقاء کیفیت باعث شده است تا کاربردهای این محصول در صنایع مختلف با مصارفی گوناگون و متنوع، نمودی عینی و حائز اهمیت یابند.

ویژگی ها و مشخصه های خاص و منحصر به فرد لوله های پلی اتیلن در قیاس با انواع دیگر لوله ها ( آزبست، فولاد و … ) موجب شده است که سرعت رشد استفاده از این لوله ها در شبکه های انتقال، توزیع آب و سیستم های آبیاری بسیار بالا باشد.

خالی از لطف نخواهد بود که بار دیگر مروری بر این ویژگی ها داشته باشیم:

  1. دوام و استحکام بالا؛
  2. هزینه پایین؛
  3. مقاومت در برابر اشعه خورشید؛
  4. مقاومت در برابر خورندگی مواد شیمیایی؛
  5. نصب آسان؛
  6. بهداشتی بودن

که این مزایا و ویژگی ها، کاربرد لوله های پلی اتیلن را در صنعت کشاورزی خاص و منحصر به فرد می نماید. راه اندازی خطوط لوله پلی اتیلن در کشاورزی، نیازمند استفاده از اتصالات پلی اتیلن است که این اتصالات میزان حجم ورودی و خروجی آب را در لوله ها، کنترل می نماید که در نهایت صرفه جویی در میزان آب از نتایج و فواید حاصله از آن می باشد که مشکلات و نیازهای کشاورزان را در این خصوص مرتفع می نماید.

لوله های پلی اتیلن در بخش کشاورزی دارای کاربردهای زیر می باشند:

  1. سیستم آبیاری تحت فشار( قطره ای و بارانی )
  2. سیستم آبرسانی شهری و روستایی
  3. سیستم فاضلاب شهری و روستایی
  4. سیستم های انتقال مایعات و فاضلاب صنعتی
  5. سیستم آبیاری نوار آبیاری
  6. سیستم آبیاری سطحی
  7. سیستم آبیاری موضعی

که استفاده از لوله های پلی اتیلن در تمامی این سیستم های اشاره شده از تبخیر و فرو رفتن آب در زمین جلوگیری می نماید.

آبیاری مزارع و باغ های کوچک، با لوله های پلی اتیلن در سایز کوچک تر انجام می شود و انتقال آب با فشارهای بالا توسط لوله هایی با سایز و اندازه بزرگ، برای مزارع و باغ های بزرگ قابلیت دارد.

قابل ذکر است که لوله های پلی اتیلن در سایزهای 10 تا 90 میلی متر برای مصارف کشاورزی کاربردی وسیع دارند.

مزایای استفاده از لوله های پلی اتیلن در کشاورزی

  1. سرعت بخشیدن در انتقال آب به مزارع و باغات
  2. افزایش حجم آب انتقالی به مزارع
  3. جلوگیری از هدر رفت آب و پیشگیری از نشت آب در لوله ها
  4. افزایش عمر لوله ها و بالابردن دوام آن ها
  5. کاهش هزینه های نصب، راه اندازی خطوط لوله و کاهش هزینه های تعمیرات و نگه داری سیستم های آبیاری
  6. قابلیت بالای لوله های پلی اتیلن در زمین های مختلف با شرایط متفاوت اعم از قلیایی بودن، اسیدیته، شوری و …
دسته‌ها: مقالات