با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

کاربرد لوله پلی اتیلن در گازرسانی و انتقال گاز

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

کاربرد لوله پلی اتیلن در گازرسانی و انتقال گاز به دهه ی 50 ميلادي در پروژهاي گازرساني آمريكا بر می گردد. اين کاربرد در اروپا از دهه 70 ميلادي، دركشورهاي انگليس و فرانسه آغازگرديد. در حال حاضر بيش از 90% خطوط انتقال گاز ايالات متحده و کانادا از جنس پلی اتيلن است. لوله های پلی اتيلن در شبکه های انتقال گاز نه تنها در آمريکا، بلکه در سرتاسر جهان استفاده ميشوند.

کاربرد لوله پلی اتیلن در گازرسانی و انتقال گاز

با توجه به مشخصات گاز طبیعی استفاده از لوله‌های پلی اتیلن در سیستم‌های انتقال گاز یکی از اولین کاربردهای این لوله در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می‌باشد. پلي‌‌اتيلن‌ نوعي پليمر است و با فرمول  C2H4- C2H4-C2H4 شناخته مي‌شود. استفاده از اين لوله‌ها در اكثر‌ كشورها معمول شده است. در ايران برای گازرسانی شهرها و روستاهای جدید، از لوله های پلي‌اتيلن استفاده می شود.

مزایای کاربرد لوله پلی اتیلن در گازرسانی و انتقال گاز :

  1. حمل و نقل آسان محصولات به دلیل سبکی وزن
  2. مقاومت در برابر ضربه
  3. امکان حلقه نمودن لوله های تا سایز 125 میلی متر در طولهای تا 600 متر
  4. مقاومت در برابر تابش اشعه مخرب خورشیدی (اشعه UV )
  5. سهولت و سرعت زیاد در نصب و راه اندازی به دلیل قابلیت جوشکاری لوله به لوله و استفاده از رابط های پلی اتیلن و اتصالات فلنچی
  6. به علت خاصیت الاستیسیته می توان این لوله ها را در خارج ترانشه (کانال حفر شده) به هم متصل نمود و بدون ایجاد شکست در لوله و نقطه جوش، آن را به داخل ترانشه منتقل نمود.
  7. قابلیت انعطاف پذیری این لوله ها، امکان استفاده در زمین های ناهموار و ایجاد خمهای مجاز در آن را به کاربران داده است .(شعاع مجاز خم 20 برابر قطر اسمی لوله است)
  8. مقاومت عالی در برابر فشارهای ناشی از زمین لرزه و رانش زمین به خصوص در سطح زیر دریا که امکان حرکت لایه های زمین بیشتر می باشد
  9. بر خلاف سایر لوله های انتقال سیالات که ظرفیت انتقال مواد در آن به مرور زمان و به دلیل خوردگی ، رسوبات، نشست پذیری و سایر علل کاهش می یابند ، لوله های پلی اتیلن با سطحی فوق العاده صیقلی حداقل مقاومت را در برابر عبور مایعات از خود بروز داده و باعث یکنواختی و ثابت بودن میزان جریان سیال در تمامی طول عمر لوله خواهد شد.
  10. مقاومت در برابر خوردگی ، سائیدگی ، پوسیدگی ، سیالات شیمیایی و عدم جذب آب
  11. حک تمامی مشخصات لوله بر روی بدنه آن، به صورت خوانا، ردیابی آن را پس از سالها، سهل نموده است.
  12. هزینه بسیار پایین در نصب، راه اندازی و نگهداری خطوط لوله پلی اتیلن
  13. کاهش زمان اجرای پروژه ها

برای اتصال لوله های پلی اتیلن گاز از از روش الکتروفیوژن در اتصال و جوشکاری استفاده می شود، بطوریکه در اتصال از اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن و در جوشکاری از جوشکاری الکتروفیوژن استفاده می گردد. توجه داشته باشید برای کاربرد گازرسانی فقط از روش الکتروفیوژن استفاده می شود. مكانيزم‌ اصلي‌جوشكاري به اين صورت است كه محل جوش و اتصالات‌ حرارت داده مي‌شوند و اين حرارت سبب نرم و خميری شدن لوله اتصال‌شده و پس از سرد شدن كامل به هم چسبيده به طوري كه لوله و اتصال يكي مي‌شوند. اين حرارت ‌در روش الكتروفيوژن به وسيله دستگاه الكترو‌فيوژن و اتصالات‌ خاص اين روش توليد مي‌شود.