با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

لوله و اتصالات پلی اتیلن گاز رسانی

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

لوله پلی اتیلن گاز رسانی

معرفی و تاریخچه لوله پلی اتیلن گازرسانی

لوله پلی اتیلن از اوایل 1950 در صنعت مورد استفاده قرار گرفتند. از جمله کاربری‌های این لوله‌ها ( لوله پلی اتیلن )، انتقال آب، مواد شیمیایی، سیالات خنک کننده و گرم کننده، گازها، هوای فشرده و سیستم‌های آتش نشانی، چه در روی زمین و چه در زیر زمین است.

 اولین کاربرد لوله پلی اتیلن با دانسیته متوسط در زمینه انتقال گاز بوده که از سال 1960 میلادی مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر بیش از نود درصد خطوط گاز ایالات متحده و کانادا از مواد پلاستیکی است که 99% آن نیز از جنس پلی اتیلن است. لوله های پلی اتیلن در شبکه های انتقال گاز نه تنها در آمریکای شمالی، بلکه در سرتاسر جهان استفاده می‌شوند.

به خاطر خاصیت های گوناگون مواد پلی اتیلن، لوله های پلی اتیلن جهت مصارف گازرسانی دارای مزایای خاصی می باشند که به شرح ذیل می باشد.

سبکی وزن و انعطاف پذیری:

این موضوع باعث می شود که حمل و نقل و همچنین نصب این لوله ها آسان صورت پذیرد در ضمن، انعطاف پذیری زیاد، منجر به مقاومت مناسب در برابر ضربه های احتمالی می شود.

عدم نیاز به تجهیزات زیاد برای نصب :

نصب لوله های پلی اتیلن به علت عدم نیاز به تجهیزات خاص نسبت به سایر لوله ها بسیار آسان می باشد. این امر موجب کاهش هزینه های نصب نسبت به سایر لوله های مشابه می گردد.

مقادیر بسیار کم نشت گاز:

طبق آزمایشات انجام شده، مقادیر نشت گاز از لوله های پلی اتیلن نسبت به سایر لوله ها بسیار ناچیز است

قیمت مناسب این لوله ها نسبت به لوله های مشابه:

با افزایش رقابت شرکت های سازنده لوله پلی اتیلن، در برخی از موارد کاهش قیمت مشاهده می شود.این کار منجر به طراحی و ساخت لوله هایی با تحمل فشار بیشتر و قیمت پایین تر شده است.

لوله پلی اتیلن
لوله پلی اتیلن

ابعاد لوله پلی اتیلن گازرسانی

این لوله ها از سایز 25 میلی متر تا 250 میلی متر تولید و عرضه می شود.

اتصالات الکترو فیوژنی ( گاز رسانی و آب رسانی ) از سایز 25 میلی متر تا 500 میلی متر.  

مزیت لوله های پلی اتیلنی گازی

لوله های پلی اتیلن در صنعت نفت، پتروشیمی و گاز رسانی کاربرد های بسیار ویژه و گسترده ای داشته و طبق آمارهای معتبر جهانی نود درصد کشورهای اروپایی و آمریکایی از لوله های پلی اتیلنی در صنعت گاز رسانی استفاده می نمایند. علت این امر وجود مزیت های زیادی است که این لوله ها دارند و به خاطر همین مزیت ها موفق به جانشینی انواع دیگر لوله های گازی در صنعت گاز شده است.

عدم نشت دهی، دارا بودن اتصالات محکم و با دوام، طول عمر بالا تا پنجاه سال، نصب راحت، حمل و نقل آسان، هزینه ی تعمیر بسیار پایین و راحت، استفاده از بهترین مواد خود رنگ در تولید این لوله ها، استفاده از مواد مقاوم به آتش، مقاومت شیمیایی و فیزیکی بالا، مقاوم به فشارهای محیطی داخلی و خارجی، مقاوم در برابر مواد خورنده و سیالات قلیایی و اسیدی از مزایای مورد توجه این لوله ها می باشند.

انواع لوله های پلی اتیلن گازی

لوله ها ی پلی اتیلنی گازی در انواع سایزها و برندها با فشارها و کلاس های باری مختلف تولید و عرضه میشوند. لوله های پلی اتیلنی که بیشتر بر حسب دانسیته و یا چگالی تقسیم بندی میشوند، با دانسیته ی متوسط در صنعت گاز استفاده میشوند. این لوله ها در انواع تک جداره، درجه یک، درجه دو، در سایز های مختلف از 16 تا 400 میلی متر و بالاتر برای فشارهای مختلف از 2 تا 800 اتمسفر تولید شده و در بازار های داخلی توسط نمایندگی های فروش معتبر عرضه میگردند

استاندارد و ابعاد لوله پلی اتیلن گازرسانی

لوله پلی اتیلن گازی از مواد پلی اتیلن مرغوب با گرید تجاری PE100  به طور معمول، سایز استاندارد لوله پلی اتیلن گازی از ۱۶ تا حدود ۶۳۰ میلی متر می باشد؛ مگر در موارد استثناء که بنا بر سفارش شرکت پیمانکار گاز، این لوله ها با قطرهای متفاوت تولید می شوند.این لوله ها می توانند در فشارهای کاری ۵/۲ تا ۲۰ اتمسفر به خوبی پایدار بمانند

انواع لوله پلی اتیلن گازی مطابق با استاندارد EN 1555 و IGS-M-PL-014-01 لوله و اتصالات پلی اتیلن گازی در برابر عوامل مخرب محیطی نظیر خوردگی، مواد شیمیایی، نشت از محل جوشکاری و ترک خوردگی بسیار مقاوم هستند؛ این لوله ها استحکام، انعطاف پذیری بالا، دوام و عمر طولانی دارند. استفاده از لوله های پلی اتیلن برای حوزه گازرسانی موجب کاهش هزینه ها و زمان اجرای پروژه شبکه گازرسانی می شود

ویژگی های لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر خستگی
  • نصب بدون ترانشه
  • طول عمر طولانی
  • اتصالات بدون نشت

دستگاه الکترو‌فیوژن

این دستگاه  برای جوشکاری‌ پلی‌اتیلن ساخته شده است و کاملاً خودکار است. دستگاه دارای‌ یک صفحه دیجیتال‌ و یک قلم نوری است که این قلم‌ قادر است با خواندن اطلاعات روی بارکد ولتاژ‌ مورد نیاز راه توجه‌ به زمان که خود آن را محاسبه‌ می‌کند اتصال اعــمال‌ نمـاید‌ و در پایان‌ زمان جریان الکتریسیته را قطع می‌کند

نوع اتصالات پلی‌اتیلن 

  • بوشن یا کوپلر
  • سه‌ راهی
  •  شیرآلات
  • زانو
  • ریدیوس ‌یا تبدیل
  • درپوش‌
اتصالات پلی اتیلن
اتصالات پلی اتیلن

قیمت لوله های پلی اتیلن گازی

قیمت لوله های پلی اتیلن گازی با توجه به پارامترهای متفاوت بررسی میشود. وارداتی بودن و تولید داخلی بودن یکی از مولفه های مهم تعیین قیمت در لوله های پلی اتیلنی می باشد. کیفیت و خلوص مواد به کار رفته، برندهای شناخته شده و خوش نام، نشان استاندارد ملی و بین المللی و داشتن تاییدیه ی وزارت نفت و شرکت گاز رسانی در قیمت لوله های پلی اتیلنی موثر می باشد

آزمون های لوله های پلی اتیلن گازی

  • تست کشش
  • زمون فشار ترکیدگی
  • تست بازگشت حرارتی
  • آزمون فشار هیدرواستاتیک
استاندارد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.