با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

آشنایی با لوله پلی اتیلن

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

پلی اتیلن از سنتز شیمیایی اتیلن حاصل می شود که از ترکیبات نفت خام و گاز های طبیعی بدست می آید. به اختصار با نام PE نشان داده می شود. پلی اتیلن خالص کمتر بکار گرفته می شود و بیشترین استفاده از پلی اتیلن در ترکیبات پلاستیکی و لوله های پلی اتیلن است که از کاربردهای آن برای سیستم انتقال آب، فاضلاب شهری ،لوله انتقال گاز،لوله های آتش نشانی،خطوط انتقال محصولات نفت ،خطوط فاضلاب صنعتی ،خطوط تهویه مطبوع ،در کشاورزی و لایروبی نام برد.

پیدایش لوله پلی اتیلن

پیدایش اولیه این ماده توسط دانشمند آلمانی بود که بر اثر حرارت دادن یک ماده شیمیایی به صورت کاملاً تصادفی ماده ای سفید رنگ تولید کرد که بعد ها به اسم پلی اتیلن شناخته شد. در واقع این دانشمند آلمانی با این نام و حتی سنتز کردن این ماده آشنایی نداشت و لوله پلی اتیلن به صورت کاملاً تصادفی برای بار اول کشف شد.

بعد ها دانشمندان تلاش های بسیاری کردند و روش سنتز این ماده را به دست آوردند و هر کدام از این دانشمندان پس از دیگری تکمیل کننده ی چرخه تولید پلی اتیلن شدند. اما بهترین روش را دانشمندی به نام مایکل پرین کشف کرد که همان روش معمول امروزی (پلیمرزاسیون) است که توسط دستگاه های کاتالیزور انجام می شود. سابقه استفاده از لوله های پلی اتیلن برای انتقال گاز به 50 سال پیش برمی گردد. که در اوایل کار از لوله های مشکی رنگ و بعدها با پیشرفته تر شدن از لوله هایی با نوار زرد رنگ برای انتقال گاز بکار گرفته شد.

کاربردهای لوله پلی اتیلن در کجاست؟

لوله های پلی اتیلن یکی از پر مصرف ترین لوله ها در صنایع کشاورزی، آب و فاضلاب و گاز، لوله های آتش نشانی،خطوط انتقال محصولات نفت ،خطوط فاضلاب صنعتی ،خطوط تهویه مطبوع و لایروبی می باشد. این لوله ها در پتروشیمی  کشور بسیار مورد استفاده قرار گرفته است و با کیفیت بالا و قابل رقابت با نمونه های خارجی و حتی بهتر از آن ها در سایز های مختلف تولید می شود. با توجه به مزایایی که مواد پلی اتیلن دارند، لوله های تولید شده آن از کارخانه های بزرگ تا خانه های مسکونی مورد استفاده است.

برتری های این لوله 

علت انتخاب پلی اتیلن ها در صنایع شکل پذیری آسان، قیمت مناسب، مقاوم در برابر ضربه و نور آفتاب و مهترین مزیت آن ها مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی ،وزن سبک ،سهولت در لوله گذاری،حمل و نقل و نسب آسان می باشد است. پلی اتیلن در پتروشیمی های مختلف در سراسر کشور تولید می شود و دسترس به آن ها آسان است به همین دلیل قیمت آن برای مصرف کنندگان به صرفه است.

طول عمر بالای این لوله سبب می شود که منابع طبیعی دست نخورده باقی بمانند. و نیز این محصول در کم شدن انتشار گازهای گلخانه ای نقش موثری دارند. از جهت دیگر بازیافت این محصول است که به آسانی انجام می گیرد و تا آخرین ذره آن قابل بازیافت می باشد. به طوری که از این مواد بازیافتی می توان برای تولید محصولات دیگر استفاده نمود. این کار سبب می شود محیط زیست آسیب نبیند.

انواع پلی اتیلن های مصرفی

پلی اتیلن ها دارای انواع بسیاری هستند؛  مانند لوله های تک جداره ی آبرسانی و آبیاری تحت فشار که در صنعت کشاورزی،  لوله های گاز رسانی که از 20 میلیمتر تا 3000 میلیمتر در صنعت پتروشیمی و برای انتقال آب و زهکشی و سیسیتم فاضلابی داخل ساختمان و مصارف آب آشامیدنی و …. مورد استفاده قرار می گیرند که عمده ی مصرف آن ها لوله های فشار 6 بار تا 10 بار است.

از بهترین انواع این لوله ها امروزه می توان لوله های پیچی را نام برد که بدون نیاز به دستگاه جوش و از طریق مادگی قابل استفاده است و دراری 5 قطعه اصلی (سرپیچ، اسپیلت، بوشینگ، اورینگ)است، به همین دلیل حتی اگر آسیب ببیند تعویض آن به راحتی و در کمترین زمان صورت می گیرد.

شناخت بهترین نوع لوله و اتصالات پلی اتیلن

عموم مردم بر این باورند که برای تشخیص کیفیت لوله آن را زیر لاستیک اتومبیل قرار دهند و اگر لوله دچار آسیب شود به معنای کیفیت پایین آن است اما این  روش بسیار نادرست و منسوخ شده است.

برای تشخیص کیفیت لوله های پلی اتیلن توجه به ظاهر لوله مهم است که باید دارای سطح صاف و صیغلی باشد و خشک و شکننده نباشد. اما این بهترین راه نیست، بهترین راه آن درست جوش خوردن اتصالات پلی اتیلن و دوام جوش آن است. تولیدکنندگانی هستند که  لوله هایی با ضخامت بالا به جهت افزایش کیفیت تولید می کنند اما نمی توان گفت که از کدام جدول وزنی پیروی می کنند؛ در واقع  این لوله ها جزو لوله های درجه دو هستند و بهتر است بدانید که لوله های درجه دو دارای مهر استاندارد نیستند اما ضمانت نامه ی معتبر 5 ساله ی جوش از تولید کننده ی لوله را دارند.

جمع بندی

لوله های پلی اتیلن به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه و قیمت مناسب و راحتی کارکردن با آن ها و داشتن تنوع در سایز و مدل توانسته اند در تمام صنایع خرد و کلان جایگاه ویژه ای پیدا کنند و جزء مهمترین و پر مصرف ترین لوله ها در تمام دنیا قرار بگیرند. در نهایت تولید این لوله ها پیشرفت عظیمی در انواع صنایع ایجاد کرده است و رفته رفته جایگزین مناسبی برای لوله ها به روش های تولید قدیمی شده است.

دسته‌ها: مقالات