با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

انواع آبیاری قطره ای

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

آبیاری قطره ای یعنی چکیدن  آب بر روی خاک با سرعت کم انجام می شود. آبیاری قطره ای برخلاف آبیاری سطحی و بارانی که کل خاک را مرطوب می کنند، تنها ریشه گیاه آبیاری می شود. انواع سیستم آبیاری قطره ای در این مقاله ذکر شده است.

آبیاری قطری ای برای چه محصولاتی مناسب اند

آبیاری قطره ای برای گیاهان ردیفی از جمله سبزیجات ، درختان و بوته انگور استفاده می شود. به طور کلی محصولات با ارزش به دلیل هزینه های نصب بالا استفاده می شوند.

 آبیاری قطره ای در چه شیب هایی کشت می شود؟

به طور معمول آبیاری قطره ای در هر شیبی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا محصول در امتداد خطوط کشت قرار می گیرند و لوله های آبرسانی نیز در امتداد آنها واقع می شوند.

از  آبیاری قطره ای در چه  خاک هایی می توان استفاده کرد؟

آبیاری قطره ای با بیشتر خاک ها سازگار است .در خاک های رسی باید به آرامی استفاده شود تا از تجمع آب در سطح جلوگیری شود اما در خاک راه های شنی باید سرعت خروج آب از قطره چکان بیشتر باشد.

چه نوع آبی برای قطره چکان ها مناسب است؟

  یکی از مشکلاتی که در آبیاری قطره ای با آن مواجه می شوید، انسداد و گرفتگی در قطره چکان هاست زیرا قطره چکان ها دارای آبراهه های کوچکی اند . اگر آب دارای رسوب باشد و فیلتر نشده باشد گرفتگی در قطره چکان رخ می دهد پس برای جلوگیری از این مشکل وجود فیلتراسیون در آب های رسوب دار واجب است.

 انواع سیستم آبیاری قطره ای

1.سیستم آبیاری با نوار تیپ

کار با نوار تیپ بسیار آسان است  و عمدتا در پرچین ها، بوته ها و باغ ها کاربرد دارد. بسیار با دوام با طول عمر بالا اند اما از آنها در چمنزارها استفاده نمی شود.

نوار تیپ

2.سیستم قطره چکان

سیستم قطره چکان از تعدادی لوله های آبیاری تشکیل شده است که قطره چکان ها با فاصله یکسان از هم قرار گرفته اند و به آرامی آب را از خود عبور می دهند.

قطره چکان

3.سیستم میکروجت

سیستم میکروجت در به حداقل رساندن تبخیر و صرفه جویی در آب نقش به سزایی دارد. از این سیستم می توان برای آبیاری درختان و گل ها استفاده کرد.

میکرو جت

4.سیستم مه پاش ها

این آب پاش ها در صرفه جویی از آب خیلی موثر اند. یکی از مزایای مه پاش ها خنک شدن ریشه های کم عمق گیاهان است که موجب محافظت از گیاهان می شود.