با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

انواع فلنج و کاربردهای آن

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

1.فلنج گلودار (Welding Neck Flange ):

این نوع فلنج در قسمت انتهایی خود، مخروطی دارد  که از این قسمت به  لوله متصل می شود.  به طور معمول از این فلنج ها در فشار های بالا و دماهای بالا استفاده می کنند. در واقع قسمت مخروطی وظیفه توزیع یکنواخت تنش مکانیکی را بین لوله و فلنج دارد.

این فلنج ها در مقابل فرسایش و خوردگی در مجاورت اتصالات مقاوم هستند.  آب بندی مناسب و مقاومت در برابر دما و تنش موجب شده تا از آن ها در بخش تهویه و سایر خطوط لوله ای که سیال  آن ها پرخطر یا قابل اشتعال است، کاربرد داشته باشند.

فلنج گلودار
شماتیک فلنج گلودار

2.فلنج پایه بلند ( Long Welding Neck ):

فلنج های پایه بلند بسیار به فلنج های گلودار شبیه هستند با این تفاوت که قسمت مخروطی در فلنج های پایه بلند کشیده تر از توپی مخروطی در فلنج های گلودار است.

فلنج پایه بلند

3.فلنج اسلیپون( Slip On Flange):

فلنج های اسلیپون برای اتصال به لوله و اتصالات از دو محل جوش ، یک جوش از داخل و دیگری از خارج فلنج ، داده می شوند. اتصالات فلنج اسلیپون نسبت به اتصالات فلنج گلودار استحکام کمتری دارند و در برابر خستگی عمر کمی دارند.

مزایا این نوع فلنج ها در نصب آسان، مقرون به صرفه بودن، قابلت تراز آسان و عدم نشتی سیال به بیرون از فلنج می باشد. از این فلنج ها می توان در تاسیسات پیش ساخته استفاده کرد.

متاسفانه از این فلنج ها در ترکیب اتصالات مانند زانو و، سه راه و .. نمی توان استفاده کرد زیرا اتصالاتی که انتهای صاف و بلند ندارند پس نمیتوانند به طور کامل به درون فلنج وارد شوند و جوش داده شوند.

فلنج اسلیپون
شماتیک فلنج اسلیپون

4.فلنج دنده ای( Threaded Flange):

فلنج های دنده بدون نیاز به جوش و تنها از طریق دنده های موجود در این فلنج ها به لوله متصل می شوند. البته در بعضی مواقع که نیاز به مقاومت بیشتر داریم جوش های کوچک یا اتصالات پیچ و مهره نیز اعمال می شود.

از این نوع فلنج ها معمولا برای لوله های با ابعاد کوچک استفاده می شود هم چنین از این فلنج ها در ضخامت های کم استفاده نمی شود.

فلنج دنده ای
شماتیک فلنج دنده ای

5.فلنج سوکت جوشی (Socket Weld Flange ):

این نوع فلنج ها از طریق یک جوش به قسمت خارجی فلنج متصل می شوند با این حال مقاومت خستگی آنها دو برابر فلنج های اسلیپون است. از این فلنج ها برای شرایطی استفاده می شود که استحکام و جلوگیری از نشتی اهمیت بسیاری داشته باشد.

از مزایای این فلنج ها می توان به هزینه کمتر آنها نسبت به فلنج های گلودار و آب بندی مناسبشان اشاره کرد .

فلنج سوکت جوشی
شماتیک فلنج سوکت جوشی

6.فلنج لپ جوینت(Lap Joint Flange):

این نوع فلنج مشابه با فلنج اسلیپون است با این تفاوت که به طور مستقیم به لوله جوش داده نمی شوند و از یک اتصال واسط به نام Stub on استفاده می شود. برای آب بندی در این نوع فلنج ها از واشر استفاده می شود. فلنج های لپ جوینت هزینه کمتری دارند و آزادی حرکت لوله در این  فلنج ها وجود دارد که به تراز بندی آسان پیچ و مهره کمک می کند.

فلنج لپ جوینت
فلنج لپ جوینت

7.فلنج کور(Blind Flange):

برخلاف فلنج های دیگر، فلنج های کور سوراخ مرکزی ندارند و برای بستن و کور کردن خط لوله و جلوگیری از سیال استفاده می شود. از مزایای این فلنج ها می توان به قابلیت آنها در مقاومت در برابر تنش مکانیکی و قابلیت دسترسی آسان به به خط لوله اشاره کرد.

فلنج کور