با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

دریپر چیست و چگونه یک دریپر مناسب انتخاب کنیم؟

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

دریپر یا قطره چکان تجهیزات آبیاری هستند که به منظور جلوگیری از هدر رفت آب در سیستم آبیاری قطره ای و آبیاری زیر سطحی استفاده می شوند. در واقع دریپر ها گسیلنده های پلاستیکی اند که مجاری کوچکی برای انتشار آب به صورت قطره ای و پیوسته دارند. در مقاله قطره چکان به انواع و معضلات دریپر ها پرداختیم و در این مقاله نحوه انتخاب یک دریپرمناسب را می آموزیم.

دریپر
دریپر

مشخصات یک دریپر مناسب در سیستم آبیاری به شرح زیر است:
  1. دوام و طول عمر بالا
  2. هزینه نصب و نگهداری پایین
  3. قابلیت کارکرد با دبی نسبتا پایین به طوریکه برای همه قطره چکان ها با وجود تغییرات در ساخت ، اختلاف فشار مورد انتظار در اثر افت اصطکاک و اختلاف ارتفاع و تغییرات ناشی از درجه حرارت آب، تقریبا ثابت باشد.
  4. مجرای دریپر نسبتا بزرگ باشد
  5. قابلیت خود شویی داشته باشد تا از گرفتگی جلوگیری شود.

مشخصات تاثیرگذار در انتخاب دریپر:

1.شکل قطره چکان:

قطره چکان استوانه ای: دریپر های استوانه ای از نوع سنتی و قدیمی انواع قطره چکان هاست که فیلتر های بزرگ و مسیرعبور طولانی و وسیع آب را دارند.قطره چکان های استوانه ای به دلیل استحکام فیزیکی بالا معمولا در باغها کاربرد دارند.
قطرچکان مسطح: دریپرهای مسطح نسبت به دریپر های استوانه ای مقرون به صرفه تر و نیاز به مواد کمتری در زمان تولید دارند. نکته مهم در این نوع هانترها وجود پروفیل کوچکتر در آنهاست که همین امر منجر به نصب و حمل آسانتر میشود.

2.دبی جریان:

قطره چکان های توربولنت یک مسیر عبور وسیع آبی دارد که منجر به از دست رفتن انرژی و فشار آب می شود که تاثیر مستقیم در دبی آب دارد . نکته دیگر در نصب سیستم آبیاری قطره ای در زمین های مسطح ، کاهش فشار آب در لوله است به همین جهت دبی اولین قطره چکان نسبت به آخرین قطره چکان واقع در مسیر آبیاری بیشتر است که این تفاوت در دبی زمانیکه ردیف آبیاری طولانی باشد ممکن است در یکنواختی رشد محصول تاثیر گذارد.

3.تنظیم فشار

در بعضی از قطرچکان ها امکان تنظیم فشار آب وجود دارد. همین امر منجر به یکنواختی در طول مسیر می گردد.در واقع هنگامی که فشار در لوله نوسان می کند، میزان جریان قطره چکان بدون تغییر باقی می ماند بنابریان در این نوع هانترهای سرعت آب اولین و آخرین قطرچکان در طول خط لوله یکسان می ماند.

نکات مهم در انتخاب دریپر:

در طراحی یک سیستم آبیاری قطره چکان مهم ترین نقش را بازی می کند. زیرا انتخاب دریپر مناسب منجر به کاهش هزینه و آبیاری یکنواخت بوته ها و تعمیر و نگهداری آسانتر می شود. در واقع در انتخاب یک دریپر مناسب باید به موارد زیر توجه کرد:

  • دامنه تغییرات دبی
  • رابطه دبی و فشار در قطره چکان
  • فشار کاری مناسب
  • دارا بودن یا عدم داراریی خاصیت خودشویی در دریپر
  • توانایی مرطوب کردن
  • سیستم تصفیه
  • دامنه تغییرات فشار
  • حساسیت دریپر

علاوه بر عوامل ذکر شده در بالا ، عومل محیطی دیگری نظیر نوع خاک، کیفیت آب، نوع محصول و شیب زمین در انتخاب دریپر تاثیر گذار است. مهم تر از همه توانایی تامین نیاز آبی محصول است که به نوع ، تعداد و نحوه چیدمان قطره چکان بستگی دارد. به طور مثال در خاک های لومی و درختان میوه نظیر هلو از 4 تا 6 دریپر به منظور آبیاری استفاده می شود.در حالی که برای درختانی نظیر گردو تعداد دریپر ها به 8 تا 10 عدد افزایش می یابد. برای چیدمان قطره چکان ها بهتر است به صورتی قرار بگیرند که مساحت مرطوب شدن متقارنی نسبت به تنه درخت حاصل گردد. که همین امر منجر به پایداری و رشد مناسب درخت می گردد.

گروه صنعتی پترو آب حیات کالا آماده عرضه مستقیم بهترین قطره چکان های بازار می باشد : 


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.