با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

لوله پلی اتیلن سه لایه

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

پس از کشف پلی اتیلن در سال 1933، این ماده با رشد چشمگیری تبدیل به یکی از پر استفاده ترین ترموپلاستیک ها در دنیا شد. طی جنگ جهانی دوم، این ماده بیشتر به عنوان عایق الکتریکی استفاده میشد اما امروزه لوله پلی اتیلن سه لایه تبدیل به پلیمری مهندسی شده است و از آن در مواردی از جمله تولید لوله های انتقال آب و گاز استفاده می شود.

چنانچه به گذشته بازگردیم، برای اولین بار در سال 1950 از پلی اتیلن در صنعت لوله استفاده شد. در آمریکای شمالی ابتدا برای انتقال آب لوله های پلی اتیلنی مورد استفاده قرار گرفتند و به علت دارا بودن مزایایی از قبیل انعطاف پذیری، ضد خوردگی، محکم و سبک بودن مورد توجه بسیاری از دانشمندان و مصرف کنندگان قرار گرفته و با تحقیق و بررسی های بیشتر، این ماده روز به روز تحول یافته و پیشرفت کرد. موفقیت این لوله ها در آبرسانی باعث استفاده از آنها در صنعت گازرسانی شد. منابع حاکی از آن هستند که نزدیک به 95% تمامی لوله های جدید در صنعت گاز آمریکای شمالی لوله های پلی اتیلن هستند. روند این پیشرفت شامل تحولی بزرگ هم در مواد اولیه و هم در تکنولوژی تولید این نوع لوله ها می باشد.انواع پلی اتیلن در سه نسل تولید و استفاده شدند.

با ورود نسل دوم مواد که شامل PE80 وPE100 این مواد وارد صنعت لوله های گازرسانی شدند. با ادامه تحقیق و توسعه در سال 1990 نسل سوم مواد پلی اتیلنی PE100 وارد بازار شده و باعث رضایت 100% مشتریان گردید. علیرغم کسب رضایت از این لوله ها، تکنولوژی لوله پلی اتیلن کماکان خود را به چالش کشیده و دست از پیشرفت برنداشت تا اینکه PE125 معرفی شد.

 همگام با تحولات در مواد اولیه لوله های پلی اتیلن، تکنولوژی تولید نیز مورد تغییر و تحول قرار گرفت. بطوریکه در آب حیات کالا لوله ها از سایز 16 میلیمتر تا 1200 میلیمتر و لایه داخلی مواد سفید (فود گرید) تولید می شود.

تداوم بهبود در طراحی لوله ها منجر به تولید لوله های کاروگیت شد و امکان استفاده از این لوله ها در اعماق بیشتر زمین و نیز انعطاف بیشتر حاصل شد. با بهینه سازی بسیاری از پارامترهای موثر بر پروسه تولید، از جمله طراحی قالب های جدیدتر و بهینه، افزودن سخت افزار و نرم افزارهای کنترل در خط تولید، ابداع تکنولوژی های جدید و مناسب جهت جوش لوله ها، بهره گیری از تکنولوژی لوله های کامپوزیتی به منظور ترکیب و استفاده از خواص هر لایه و تولید لوله های چندلایه توام تحول بزرگی در صنعت لوله های پلی اتیلن ایجاد شد.

در تولید لوله های پلی اتیلن سه لایه شرکت پترو آب حیات کالا مزایای بسیاری در پی دارد که به چند مورد از لوله پلی اتیلن سه لایه آنها بطور خلاصه اشاره می شود:

الف: افزایش خواص مکانیکی و استحکام در برابر خزش

توده های تشکیل شده کربن بلاک در پلی اتیلن، باعث به وجود آمدن میکروترک ها می شوند و این میکرو ترک ها بصورت بالقوه دارای توانایی جمع شدن و ایجاد ترک های بزرگتر هستند. بدین صورت با تجمع میکروترک ها شکست حاصل می شود. وجود کربن بلاک در ساختار پلی اتیلن از دو طریق باعث شکست می شود: از طرفی با آغاز ترک راحت تر بعلت تمرکز استرس بر روی فیلر و از طرف دیگر با کاهش موبایلیته زنجیره به علت برهم کنش های پلیمر – فیلر.

ب: بهبودجوش پذیری و استحکام جوش

لذا از آنجا که لایه میانی (بدون افزودنی) در جوش لوله های پلی اتیلن، در سطح جوش درگیر می باشد جوش پذیری بسیار بالا از جمله خواص لوله های سه لایه این شرکت می باشد.

ج: بهداشتی بودن و عدم تکثیر قارچ و میکرو ارگانیسم ها در داخل لوله

لایه داخلی لوله سه لایه به رنگ سفید حاوی مستربچ تیتانیوم دی اکساید می باشد.

تیتانیوم دی اکساید، دارای مزایای بسیاری می باشد که از جمله آنها به موارد زیر اشاره می گردد:

  • ضد اشعه ماورای بنفش خورشید
  • تصفیه و پاکسازی آب
  •   توانایی حذف طعم و بوی احتمالی در آب
  • جلوگیری از تجمع میکروب و میکروارگانیسم ها
  • خواص آب دوستی و خود تمیزشوندگی