با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

پلی اتیلن چیست ؟

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

پلی اتیلن از مواد اولیه حاصل از گاز طبیعی در طی فرایند اساسی پلیمریزاسیون تولید می ­شوند. در واقع فرایند پلیمریزاسیون به دو بخش پلیمریزاسیون فشار کم و پلیمریزاسیون فشار بالا تقسیم می ­شود. فرایند پلیمریزاسیون فشار کم منجر به تولید زنجیره­ های پلیمری خطی با شاخه­ های جانبی کوتاه می ­شود و فرایند پلیمریزاسیون از نوع فشار بالا، زنجیره­ های پلیمری با شاخه­ های جانبی پیشرفته و تعداد بالا تولید می­ شود. لوله­ های PE در طی فرایند اکستروژن با دستگاه اکسترودر در اندازه ­های مختلف تولید می­ شود.

مزایای لوله ­های PE:

  • سازگاز با محیط زیست
  • سبک وزن
  • انعطاف پذیری
  • مقاومت شیمیایی
  • مقاومت در برابر تنش
  • طول عمر بالا

کاربرد: با توجه به مزایای ذکر شده برای لوله ­های PE طیف گسترده­ای از کاربردها را این نوع لوله ­ها شامل می­ شود مانند لوله­ کشی آب آشامیدنی، توزیع گاز طبیعی، سیستم فاضلاب، زهکشی، سیستم آبیاری و کشاورزی.

از پلی اتیلن می­ توان در دمای بسیار پایین بدون خطر شکنندگی در لوله استفاده کرد بنابراین، به عنوان یک کاربرد اصلی برای این لوله ­ها می ­توان به سیستم  لوله کشی انتقال حرارت با دمای پایین استفاده کرد.

انواع پلی اتیلن براساس ماده سازنده:

انواع مختلفی از لوله ­های PE با ویژگی­ های خاص و کاربرد ­های متفاوت در سیستم ­های لوله و اتصالات استفاده می ­شود. کلی ­ترین انواع پلی اتیلن به شرح زیر است:

1.پلی اتیلن سبک ( LDPE)
  • LDPE دارای ساختار زنجیره­ای منشعب با ترکیبی از زنجیره ­های جانبی کوچک و بزرگ می ­­باشد. چگالی این نوع پلی اتیلن بین 910 تا 940 کیلوگرم بر متر مکعب است. LDPE ها انعطاف پذیری بسیار بالا و مقاومت در برابر دمای پایین دارند.
  • کاربرد: این نوع لوله ­ها در لوله­ کشی آب آشامیدنی، سیستم آبیاری و لوله قطره­ چکان تا قطر 32 میلی متر استفاده می­ شوند.
2.پلی اتیلن خطی سبک ( LLDPE )
  • LDDPE ساختاری زنجیره­ای با شاخه ­های کم است که در نتیجه آن توزیع وزن مولکولی خطی ­تری در مقایسه با LDPE دارد که موجب بهبود خواص کششی در لوله می­ شود.
  • کاربرد: مواد LLDPE را یا به عنوان پلیمر منفرد یا به صورت ترکیب با LDPE در لوله برای کاربردهای آبیاری استفاده می­ کنند.
3.پلی اتیلن خطی متوسط ( MDPE)
  • MDPE نوعی پلی اتیلن با دامنه چگالی 926 تا 940 کیلوگرم بر متر مکعب است. این نوع لوله ­ها مقاومت خوبی در برابر ضربه دارند و هم­چنین نسبت به HDPE ها مقاومت در برابر تنش بالاتری دارند.
  • کاربرد: به طور معمول در اتصالات گازرسانی استفاده می ­شوند.
4.پلی اتیلن سنگین (HDPE )
  • اولین نوع پلی اتیلن استفاده شده در کاربرد های مهندسی HDPE می ­باشد که با چگالی 930 تا 970 کیلوگرم بر متر مکعب مورد استفاده قرار می  ­گیرد. این نوع لوله­ ها مقاومت ویژه بالایی دارند و سخت­ تر هستند و می­ توانند درجه حرارت بالا تا 120 درجه سانتی­ گراد را تحمل نمایند. هم چنین HDPE ها انعطاف پذیر ، ضد ضربه ، در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) مقاوم هستند و در صورت نصب صحیح ، به تعمیر و نگهداری نسبتاً کمی نیاز دارند.
  • نکته مهم در مورد این نوع لوله ­ها در این است که در برابر حلال­ های مختلف مقاوم ­اند پس برای اتصال این لوله­ ها باید از جوشکاری استفاده کرد.
  • کاربرد: از این لوله ­ها برای سیستم لوله ­کشی آب آشامیدنی، فاضلاب و گاز رسانی استفاده می­ شود.

انواع مختلف لوله­ های HDPE براساس حداقل قدرت مورد نیاز:

لوله ­های HDPE براساس حداقل قدرت مورد نیاز ( MRS ) لوله­ ها  بعد از طول عمر 50 سال و با دمای 20 درجه سانتی گراد  به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند:

MRS at 50 years and 20oC
MPa (bar)

                 Designation of material              

10.0

PE100

8.0

PE80

6.3

PE63

4.0

PE40

3.2

PE32

لوله های ساخته شده از مواد PE 100 با فشار کاری بیشتری نسبت به PE80 کار می کنند. همچنین چگالی PE100 بیشتر از PE80 است که به ترتیب دارای وزن مخصوص 0.95 و 0.945 گرم بر سانتی متر مکعب  هستند. بنابراین لوله­ های ساخته شده از PE100 سخت ­تر و محکم ­تر است اما انعطاف پذیری کم­تری نسبت به نوع  PE80 دارد.

لوله ­های PE32 و PE40 در سیستم ­های لوله کشی کم فشار کاربرد دارند و PE63 در سیستم آبیاری و اتصالات آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می ­گیرند. اما لوله­ های PE80 کاربرد وسیعی دارد از جمله شبکه توزیع گاز طبیعی با سرعت فشار تا 4 بار، لوله آب آشامیدنی با فشار 16 بار، فاضلاب و سیستم لوله کشی صنعتی.

لوله PE100 برای انتقال آب در سیستم­ های آبیاری، کشاورزی و گاز رسانی استفاده می ­شود. همچنین این لوله برای محافظت در برابر یخ زدگی شبانه و حفاری کنترل شده استفاده می شود.

انواع مختلف لوله ­های پلی اتیلن براساس فشار نامی:

لوله ­های PE براساس فشار نامی ( PN ) که نشان دهنده فشاری است که لوله ­ها در دمای 20 درجه سانتی گراد می­توانند پشتیبانی کنند، طبقه بندی می­ نمایند:


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.