با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

راهنمای خرید لوله پلی اتیلن

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

بخاطر اینکه لوله های پلی اتیلن طیف عظیمی از مصارف صنعتی و ساختمانی را در سایزهای مختلف و فشارهای کاری متفاوت به خود اختصاص داده اند، نوشته ی راهنمای خرید لوله پلی اتیلن را برای شما آماده کرده ایم. از زمان کشف پلی اتیلن در سال 1933، پلی اتیلن (PE) برای تبدیل شدن به یکی از پر استفاده ترین و شناخته شده مواد گرمانرم در جهان رشد کرده است.

رزین های PE مدرن امروز بسیار سخت برای برنامه های کاربردی مانند گاز امتیاز فشار، آب بازیافتی، سیستم آب بهداشتی و آشامیدنی، سیستم های انرژی پایدار، غشاء محل های دفن زباله، مخازن سوخت خودرو و دیگر برنامه های کاربردی در نظر گرفته می شوند .

لوله پلی اتیلن قابلیت انتقال آب آشامیدنی، فاضلاب، موادشیمیایی، دوغاب و پسماندهای خطرناک و گازهای فشرده را دارد.

استفاده از لوله های پلی اتیلن در صنایع نفت و گاز سابقه ای طولانی دارد و در مقایسه با سایر لوله ها کمترین میزان تعمیر و نگهداری را برای توزیع گاز شهری دارد.

امروزه استفاده از لوله های پلی اتیلن در شبکه های آبرسانی رو به رشد بوده و مديران پروژه های اجرائي در اکثر مواقع لوله‌های پلی اتیلن را جایگزین انواع دیگر لوله‌ها نموده‌اند .

استحکام و دوام و روش نصب آسان لوله پلی اتیلن و اتصالات پلي اتيلن و قیمت لوله پلی اتیلن در اين تصميم گيري مدیران اجرایی بسيار موثر بوده است.

از این رو به دلیل ویژگی های لوله پلی اتیلن در اکثر پروژه های فعلی تلاش بر این است که از این محصول استفاده شده تا بازدهی پروژه به حداکثر رسیده تا رضایتی دو طرفه نیز کسب شود.

خرید لوله پلی اتیلن به دلیل استفاده و کاربردهای قابل توجه آن در بخش صنعت راهکارها و نکانی دارد که اگر به آنها توجه نمائید می‌توانید خریدی عالی داشته باشد و لوله پلی اتیلن شما بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت را خواهد داشت و شما در انجام پروژه صرفه جویی قابل توجهی خواهید نمود.

خرید لوله پلی اتیلن می‌تواند کاری سخت و دشوار باشد و شما هنگام خرید با اطلاعاتی نامفهوم مواجه شوید که به کار شما نمی‌آید. از همین رو ما چند نکته اساسی در هنگام خرید لوله پلی اتیلن را که باید به آنها دقت نمائید را ذکر می‌کنیم .

راهنمای خرید لوله پلی اتیلن

راهنمای خرید لوله پلی اتیلن

توصیه می گردد از کارخانه ای که لوله پلی اتیلن خریداری می گردد از همان کارخانه نیز اتصالات پلی اتیلنی خریداری گردد زیرا بنا به استفاده از مواد اولیه متفاوت ( درجه 1 ، 2 و همچنین مواد ضایعاتی ) نقاط ذوب جهت اتصال اتصالات به لوله ها متفاوت خواهد بود که اگر این امر در نظر گرفته نشود سبب اتصال ضعیف خواهد شد.

در ابتدا این نکته را متذکر شویم که لوله پلی اتیلن باید نشان استاندارد را داشته باشد، برند معتبری باشد، نام کارخانه تولید کننده، تاریخ تولید، شماره خط تولید، نوع مواد اولیه پلی اتیلن، رده فشار کاری باید بر روی لوله درج شده باشد و شما با رجوع به این اطلاعات می‌توانید اطلاعات پایه‌ای در مورد لوله پلی اتیلن را بدست آورید و اگر لوله‌ای یکی از این موارد را نداشت از خرید لوله پلی اتیلن مورد نظر انصراف دهید.

لوله های پلی اتیلن در ایران بر اساس استاندارد INSO 14427-2 موسسه استاندارد ملی ایران تولید می‌شوند و جدول موجود در این استاندارد مرجع تولید و آزمایشگا‌های کنترل کیفیت می‌باشد. سابقا استاندارد DIN 8074 آلمان مرجع بود و آن زمان هنوز استانداردی ملی برای لوله‌های پلی اتیلن تدوین نشده بود که در سالهای گذشته این مسئله رفع گردیده است اما هنوز این استاندارد و جداول آنها میتواند مرجعی برای شما باشد اما در آزمایشگاه‌های مرجع و کنترل کیفیت اعتباری ندارد.

حال که از مارکینگ بر روی لوله پلی اتیلن و استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کردیم از کارخانه تولید کننده و سابقه آن باید اطمینان حاصل کرد که تولید کننده‌ای خوشنام و معتبر باشد و محصولاتش در بازار کم یاب و خواهانش زیاد باشد.

در فاز تائید تولید کننده، حتما هماهنگی لازم را جهت بازدید از کارخانه انجام دهید، که این بازدید نقش بسیار مهمی در خرید لوله پلی اتیلن بازی می‌کند.

خصوصیات لوله های پلی اتیلن

  1. سطح داخلیه صاف و صیغلی بدون هیچ گونه خوردگی و تو رفتگی های کوچک و ریز که با کمی دقت مشاهده می گردد .
  2. سطح بیرونی یکدست و صاف به صورت مات و نه براق
  3. دارای شناسنامه تولید که به صورت لیبل بر روی لوله درج گردیده و در صورت نیاز میتوان به صورت پرینت شده بر روی یک کاغذ نیز گزارشات تولید اعم از نوع مواد و تاریخ تولید را دریافت کرد .
  4. در هنگام جوشکاری لوله ها به راحتی به یکدیگر متصل میگردند و جوش یکدست تحویل شما میدهند .
  5. به راحتی تا خورده و شکسته نمیشوند و در صورت فشار آوردن و تا خوردن پس از مدتی به حالت نیمه گرد در میآید که در لوله های OFF GRADE  به این صورت نیست .
  6. حتما در صورت خرید لوله های پلی اتیلن به بیمه نامه و استاندارد اجباری لوله های پلی اتیلن توجه فرمایید ضمن اینکه در بر خی موارد امکان خرید لوله های پلی اتیلن با آرم استاندارد جعلی نیز وجود دارد که سعی شود از محلها و شرکتهای معتبر خریدای گردد .
  7. متاسفانه برخی از کارخانه ها اقدام به ترکیب ضایعات مواد پلیمری با مواد پلی اتیلن مینمایند که این مسئله باعث جوش ناپذیری لوله های پلی اتیلن و نشتی آب میگردد .

در موارد متعدد مشاهده شده لوله های پلی اتیلن OFF GRADE  که برای کاورینگ خطوط کابل و فیبر نوری استفاده میشوند تحت عنوان لوله های آبرسانی به خریدار تحویل میگردند و  این مسئله طول عمر لوله های پلی اتیلن را به شدت کاهش میدهد .

لوله های درجه دو پلی اتیلن در برخی موارد نیز به عنوان لوله های آبرسانی جهت آب شرب ارائه می گردد که این مسئله به شدت سلامت مصرف کنندگان آب شرب را به خطر می اندازد توجه داشته باشید که در ترکیبات لوله های پلی اتیلن درجه دو از انواع ضایعات بیمارستانی نیز استفاده می گردد و حال اینکه ما از این آب جهت آشامیدن استفاده می نماییم .سلامت مردم قابل معامله نیست .

دلیل تفاوت قیمت لوله های پلی اتیلن

چرا قیمت برخی از لوله های پلی اتیلن بسیار ارزان است ؟

همانطور که گفته شد مواد اولیه و تجهیزات خط تولید در تولید این نوع لوله‌ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود. لذا اگر لوله پلی اتیلن تولید شده از مواد ضایعاتی باشد قیمت آن بسیار ارزان تر و همچنین عمر مفید آن ها بسیار پایین تر خواهد بود.

دسته‌ها: مقالات