با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

نوار تیپ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

نوار تیپ در آبیاری قطره ای و آبیاری زیر سطحی برای کشت های متراکم و ردیفی بسیار مناسب است. از نوار تیپ به منظور آبیاری قطره ای انواع سبزیجات، صیفی جات، گیاهان ردیفی، علوفه و … مانند هندوانه، گوجه فرنگی، پیاز، توت فرنگی و کشت های گلخانه ای استفاده می شود.

نوار تیپ از جنس پلی اتیلن می باشد و بر خلاف لوله پلی اتیلن سخت، به صورت تقریبا مسطح و بسیار نرم می باشد. در واقع نوار آبیاری دارای جنسی نرم و انعطاف پذیرند که هنگام ورود آب به آن پر می شود و قطره های آب از طریق درپیرهای تعبیه شده بر روی نوار آبیاری خارج می شود . پس از پایان آبیاری، مجددا نوار آبیاری به صورت مسطح در می آید. ضخامت دیواره نوار تیپ بسیار نازک است و فاصله بین قطره چکان ها در نوار آبیاری مختلف است . از تیپ های ضخیم تر و معمولا برای آبیاری زیر سطحی گیاهان مختلف استفاده می شود.

نوارهای آبیاری برای روش های مختلف آبیاری قطره ای (سطحی و زیرسطحی) و گیاهان مختلف، با تنوع بسیار زیادی از نظر ضخامت و فاصله بین قطره چکان ها یا درزها تولید می شوند. اما پرمصرف ترین نوع آنها نوار آبیاری با ضخامت ۲۰۰ و ۱۵۰ میکرون با فواصل آبدهی ۱۰، ۲۰ و ۳۰ سانتی متر می باشد. نوار آبیاری پلاک‌دار دارای دریپر است، اما نوار تیپ درزدار، قطره‌چکان ندارد . به جای آن مسیری زیگزاگ شکل (زیپ مانند) در کنار آن وجود دارد که باعث شکستن فشار آب شده تا قطرات از طریق درزها خارج و به پای گیاه برسند که اصطلاحاً به در از بغل معروف است. نوع دیگر آن، دارای روزنه‌ای در روی نوار است که به درز از وسط معروف شده است.

نوار تیپ
نوار آبیاری

از مزایای نوار آبیاری می توان موارد زیر را نام برد:

  • نصب آسان و سریع و حمل و نقل راحت نوار تیپ (سبک وزن)
  • اتصالات نوار آبیاری بصورت قطعات ساده و استاندارد موجود است. و روش کارگذاری آن بصورت دستی و ماشینی بسیار ساده است.
  • جنس پلیمری مخصوص نوار تیپ از چسبیدن جلبک و رسوبات معدنی به آن جلوگیری می کند.
  • مقاومت نوار آبیاری در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید، کودهای شیمیایی، سموم، دفع آفات و اسپری های کشاورزی
  • قابلیت نصب نوار تیپ بر روی خاک ، زیر خاک و یا حتی معلق
  • صرفه جویی در مصرف آب و افزایش سطح زیر کشت
  • افزایش بازدهی محصول و جلوگیری از گسترش و رشد علف های هرز در سطح زمین کشاورزی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.