با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

کاربرد لوله و اتصالات پلی اتیلن در سیستم آتش نشانی

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن در اجرای پروژه‌های بزرگ آتش نشانی برای تامین آب سال‌هاست که به عنوان بهترین گزینه مورد استفاده پیمانکاران و مجریان سیستم‌های آتش نشانی قرار گرفته است.

لوله‌کشی سیستم آتش نشانی با توجه به حساسیت بالای ایمنی مجتمع‌های بزرگ صنعتی ( نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها ) باید دارای مشخصات منحصر بفردی باشد که این سیستم‌ها ( سیستم آتشنشانی ) را همیشه آماده بکار نگه دارد که در زمان ایجاد حادثه بتواند جلوی فاجعه‌های بزرگ را بگیرد.

کاربرد لوله پلی اتیلن در آتشنشانی

برخی از استاندارد های FM Approvals استاندارد EN 12201-2، BS EN 12201-2، برای کیفیت لوله های پلی اتیلن در سیستم های آتش نشانی است. لوله پلی اتیلن قبل از نصب باید توسط آزمایشگاه های کیفیت کارخانه ی تولید کننده لوله HDPE آزمایش شود و گزارشات آزمایش باید به خریدار ارائه شود. سیستم های لوله های داخلی و لوله های HDPE قابل استفاده در محیط های ویژه آتش نشانی عمدتا برای حداکثر فشار کاری که مورد استفاده قرار می گیرند نباید کمتر از 150 psi /10 bar  باشند.

انواع لوله های آتش نشانی عبارتند از :

  1. لوله های نواری یا پارچه ای
  2. لوله های پلیمری (پلاستیکی)
  3. لوله های خرطومی
  4. لوله های فلزی

مزايای لوله های پلی اتيلن در سیستم آتش نشانی (Fire Fighting)

  • مقاومت در برابر خوردگي گالوانيكي
  • مقاومت در برابر پوسيدگي، سايش و ضربه
  • خاصيت انعطافپذيري مناسب
  • خاصيت جمع شوندگي
  • سازگار با آب های اسیدی
  • طول عمر بالا – استفاده بیشتر با هزینه های پایین تر
  • سبكي وزن
  • نرم با ضریب اصطکاک پایین
  • مقاومت عالي در برابر زمين لرزه و رانش زمين
  • قابليت اتصال بسيار محكم، بدون نشتي و در عين حال انعطافپذير
  • مقاومت بالا در برابر اشعه فرا بنفش خورشيد
  • دارا بودن خصوصيات هيدروليكي بسيار مناسب
  • هزینه پایین تعمیر و نگهداری
  • جوش پذیری

لوله‌ های پلی اتیلن آتشنشانی مسائل و مشکلات عمده‌ ای از قبیل خوردگی میکروبی , نداشتن استحکام در برابر زمین لرزه, سختی اجرا و … که در تمام سيستم هاي قدیمی آتشنشانی که به نحو ي با آب سر و کار دارند را برطرف نموده است و لوله‌ های پلی اتیلن به انتخاب اول برای اجرای سیستم‌ های آتشنشانی بدل شده است.

مزایای استفاده از لوله های پلیمری (لوله پلی اتیلن) برای نصب در خطوط سامانه های آتش نشانی بسیار زیاد است. نصب این لوله ها از لحاظ هزینه و زمان مقرون به صرفه است. از طرفی، به تعداد کمی نیروی انسانی برای نصب و راه اندازی آن نیاز است.اما مهمترین ویژگی لوله های پلی اتیلن در سیستم آتش نشانی مقاومت در برابر خوردگی می باشد که اين خاصيت عامل اصلی افزايش قابل توجه عمر مفيد این نوع لوله ها می باشد.

با توجه به ميزان ضريب كشش بالا در مواد پلي اتيلن و استحكام كافي در برابر فشار ضربه‌اي، لوله هاي پلي اتيلن بهترين مقاومت را در برابر ارتعاشات زمين لرزه و جابجايي لايه هاي خاك نشان مي‌دهند. آنها نیازی به رنگ آمیزی ندارند زیرا لوله ها همزمان با فرآیند تولید، رنگ آمیزی می شوند. جوش لوله ها و اتصالات، امن و سریع انجام می شود و در طولانی مدت با دوام است.به علت سطح داخلي كاملا صاف و صيقلي، اين لوله ها در مقايسه با لوله هاي ديگر از افت اصطحكاكي بسيار كمتري برخوردار بوده، در نتيجه در بسياري اوقات براي عبوردادن دبي مشخصي از سيال، در مقايسه با ساير انواع لوله ها خصوصا وقتي طول خط لوله زياد است.

معمولا اين لوله ها در يك بازه زماني طولاني نياز به تعمير ندارند و در صورت نياز به تعمير، اين كار با هزينه پايين امكانپذير خواهد بود. فرایند نصب هم بسیار ساده است؛ لوله ها و اتصالات به روش جوش دستی، سریع و آسان، به هم متصل می شوند. در لوله های پلی اتیلن خوردگی اتفاق نمی افتد؛ در نتیجه … نیاز به تعمیر و نگهداری این تاسیسات نیست و این خود باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن از بهترین مواد اولیه پلی اتیلن با گرید تجاری   PE100  و به رنگ مشکی تولید می شوند.

بیشترین کاربرد لوله های پلیمری (پلی اتیلن) در سیستم آتش نشانی :

HDPE- لوله پلی اتیلن ( لوله پلی اتیلن با چگالی بالا ) High Density Polyethylene Pipe
PPR – سیستم های لوله های پلی پروپیلن رندوم (polyethylene pipe random)
PVC-C – سیستم لوله های پلی وینیل کلراید کلر
PEX – سیستم های پلی اتیلن متقاطع (polyethylene pipe cross-X)

HDPE- لوله پلی اتیلن ( لوله پلی اتیلن با چگالی بالا ) High Density Polyethylene Pipe

لوله های پلی اتیلن در شبکه آتشنشانی به صورت زیر زمینی و جهت شبکه اصلی انتقال سیالات اطفاء حریق بکار برده میشوند و لوله‌های پلی اتیلن آتشنشانی باید از Safety Factor بالاتری برخوردار باشد.

PPR – سیستم های لوله های پلی پروپیلن رندوم

این نوع لوله در داخل یک لایه فایبرگلاس قرار دارد که مطابق با استاندارد13501 UNE-EN، از الزامات کاهش اشتعال پذیری است.

PVC-C – سیستم لوله های پلی وینیل کلراید کلر

این نوع لوله ها مناسب و مقاوم در برابر درجه حرارت بالا، شعله های آتش و سیگار است.

PEX – سیستم های پلی اتیلن متقاطع

این نوع لوله ها، در واقع همان سیستم خاموش کننده آتش در مکان های اقامتی هستند. این نوع لوله ها به گونه ای طراحی شده اند که مانند سمپاش برای خاموش کردن آتش در سقف نصب می شوند. در این سیستم اگر گرمای محیط بالا برود، سیستم فعال نمی شود؛ اما زمانی که دود را حس کند، به طور خودکار سیستم به کار می افتد. از لوله های نوع PP-R و PE-X برای نصب در مناطق مسکونی استفاده می شود.

کاربرد لوله پلی اتیلن در سیستم های آتش نشانی کاربرد لوله پلی اتیلن در سیستم های آتشنشانی

لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن شرکت با داشتن مشخصات فنی عالی برای تحمل فشار‌های بالای کاری از 4 تا 25 بار، ضدخوردگی بودن لوله و اتصالات پلی اتیلن، عدم رسوب گذاری، لوله و اتصالات پلی اتیلن به عنوان بهترین انتخاب مجریان و کارفرمایان در طول سال‌های گذشته مطرح بوده است. شرکت با داشتن تجارب گرانقدری که در تامین لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن پروژه‌های آتش نشانی نیروگاه‌ها،  پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها دارد می تواند به عنوان تامین کننده لوله و اتصالات پلی اتیلن و مشاوری قوی در به کلیه پیمانکاران و کارفرمایان مشاوره فنی نیز ارائه دهد