با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

قطره چکان، هر آنچه درباره قطره چکان ها میخواهیم بدانیم

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

قطره چکان گسیلنده پلاستیکی است که در فواصل معین و به طور پیوسته قطرات آب را با دبی حدود 1 تا 24 لیتر انتشار می دهد.

دریپر
دریپر

انواع مختلف دریپر:

دریپرها براساس روش کاهش انرژی فشاری خود به دو دسته تقسیم می شوند:

1.دریپر روزنه ای با سطح مقطع جریان 0.2 تا 0.35 میلی متر مربع

2.دریپر طولانی مسیر، با سطح مقطع بزرگتر از 1 تا 4.5 میلی متر مربع

روش دیگر دسته بندی دریپر ها براساس نوع اتصال به لترال است:

1.قرار گیری بر روی خط دیواره ی لوله

2.قرار گیری در خط به کمک برش دلوله به وسیله دستگاه یا به طور دستی

انواع قطره چکان براساس نوع کاربرد:

1.صفحه ای:

این نوع دریپر در اثر انطباق چند صفحه برهم که هر کدام از صفحات بر صفحه دیگر عمود است به وجود می آیند. ظاهر دریپر صفحه ای منجر به عملکرد دایره ای آنها می شود به طوری که آب وارده به قطره چکان با دور زدن دیواره یعرضی صفحات از حفره انتهایی و به صورت قطره ای خارج می شود.

2.چند دهانه ای:

دریپر چند دهانه ای درمواردی که نیاز به فشار و میزان آب بالا باشد استفاده می شود در این نوع دریپر، هر یک از دهانه ها متصل به لوله باریکی است که منجر به انتقال آب تا فواصل چند متر می شود.

3.دکمه ای:

دریپر دکمه ای دارای دهانه کوچک به عمق یک میلی متر برای انتشار آب از دهانه خروجی بر روی لوله های آبیاری تعبیه می شوند.

4.مجرای طولانی دار:

دریپر مجرای طولانی عموما در مسیر لوله های فرعی قرار می گیرد به طوری که قطرات آب پس از طی کردن مسیر مارپیچی و طولانی از دریچه خروجی خارج می شوند. از معایب این نوع دریپرها می توان به خطر انسداد مجاری دریپر اشاره کرد.

معایب قطره چکان ها:

از مهمترین معضلات دریپر ها به احتمال گرفتگی مجرای آنها می توان اشاره کرد. گرفتگی مجاری دریپر ها در اثر عبور آبهای دارای کربنات و کلسیم ایجاد می شود پس برای رفع گرفتگی مجاری از روش اسید شویی استفاده می کنند. در اثر اسید شوی، مقدار اسدیته آب کاهش و مقدار کلرزنی افزایش می یابد.اصولا در باغات در طول فصل آبیاری ازلوله های فرعی را در دو طرف ردیف درختان جابجا می کنند که همین امر منجر به آسیب به درختان می شود. زیرا با تغییر چیدمان دریپر ها و خشک شدن خاک ، تعدادی از ریشه های درختان با تنش کم آبی مواجه می شوند.

نحوه آرایش قطره چکان ها:

امروزه به منظور حفظ منابع آبی در باغات از آبیاری قطره ای استفاده می کنند.به همن منظور نحوه چیدمان و آرایش دریپرها به نوع خاک و محصول بستگی دارد به طور مثال در خاک های لومی و درختان میوه نظیر هلو از 4 تا 6 دریپر به منظور آبیاری استفاده می شود.در حالی که برای درختانی نظیر گردو تعداد دریپر ها به 8 تا 10 عدد افزایش می یابد. برای چیدمان قطره چکان ها بهتر است به صورتی قرار بگیرند که مساحت مرطوب شدن متقارنی نسبت به تنه درخت حاصل گردد که همین امر منجر به پایداری و رشد مناسب درخت می گردد.

در گروه صنعتی پترو آب حیات کالا انواع مختلف قطره چکان و اتصالات آبیاری نظیر نوار تیپ، قطره چکان آی‌دراپ، قطره چکان رین برد ،قطره چکان یورودریپ ،قطره چکان هانتر و… عرضه می گردد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.