با ما تماس بگیرید: 14-88325312-021

سپتیک تانک پلی اتیلن

منتشرشده توسط pahk در تاریخ

سپتیک تانک پلی اتیلن ساده ترین و پر کاربردترین واحد مورد استفاده در تصفیه فاضلاب به ویژه فاضلاب های بهداشتی – انسانی است. سپتیک تانک یا گند انبار یا انبار فاضلاب مخزنی است که در آن فاضلاب به کمک فرایندهایی از قبیل ته نشینی، شناور سازی و بیولوژیکی تصفیه می گردد. از  سپتیک تانک ها بطور گسترده ای در واحدهای مسکونی و ویلایی، مجتمع های مسکونی و اداری، کارگاه های عمرانی و ساختمانی، کارخانجات تولیدی و صنعتی، هتل ها، رستوران ها، و مجتمع های تفریحی و ورزشی استفاده می شود.

چنانکه در شکل زیر مشاهده می شود هر گندانبار از اجزای مختلفی تشکیل شده است. اجزای مهم هر گندانبار عبارتند از:

سپتیک تانک پلی اتیلن

  1.  سیستم ورودی فاضلاب: شامل لوله و بافل (میانگیر) ورودی است.
  2. مخزن اولیه گندانبار: که بیشترین حجم گندانبار را به خود اختصاص داده و معمولا 70-60 درصد حجم کل گندانبار مربوط به این بخش است.
  3. دیواره جداکننده: که باعث جلوگیری از ورود لجن و چربی و روغنهای شناورشده به مخزن زلال سازی می شود.
  4. مخزن زلال سازی: این مخزن تقریبا 30 درصد حجم کل سپتیک تانک را شامل شده و در آن فاضلاب عاری از مواد قابل ته نشینی و شناوری تجمع می یابد.
  5. خروج بیو گاز (تهویه): از طریق این مجرا گازهای تولید شده ناشی از فرآیندهای بی هوازی تصفیه فاضلاب که عمدتا متان است از سپتیک تانک خارج می گردد.
  6. سیستم خروجی فاضلاب: شامل بافل و لوله خروجی سپتیک تانک می باشد.

گندانبار بعنوان ساده ترین و پر کاربردترین واحد مورد استفاده در تصفیه فاضلاب اعم از تصفیه فاضلاب مقدماتی و تصفیه فاضلاب پیشرفته به ویژه فاضلاب های بهداشتی – انسانی است . سپتیک تانک فاضلاب در تصفیه پیشرفته فاضلاب نقش مخزن متعادل ساز و ایستگاه پمپاژ و در تصفیه فاضلاب مقدماتی نقش کاتالیزور تجزیه فاضلاب جامد را بازی میکند و نیز از گندانبار بیشتر در جاهایی که لوله‌کشی فاضلاب، وجود ندارد استفاده می‌شود همچنین گندانبار برای تصفیه فاضلاب بیمارستان ، هتل ها ، منازل مسکونی ، مجتمع های تجاری ، اداری و مسکونی همچنین تصفیه فاضلاب کارخانجاتی که فاضلاب آنها پس از پیش تصفیه به اگوی شهرک صنعتی (سیستم فاضلاب) سر ریز می شوند ، مورد استفاده قرار می گیرد . معمولا مخزن سپتیک به محفظه های متعدد (معمولا ۲ تا ۳ بخش) تقسیم میگردند و به نحوی طراحی میگردند که زمان ماند فاضلاب و پساب در آنها بین ۱ تا ۳ روز باشد. ارتباط بین مخزن سپتیک به وسیله سوراخی که در دیواره جداکننده (بافل یا سپریتور) تعبیه شده است انجام میگیرد.

انبار فاضلاب کلیدی ترین بخش سیستم فاضلاب است که شبیه یک دستگاه تصفیه فاضلاب کوچک کار می‌کند.سپتیک تانک یا گندانبار یا انبار فاضلاب مخزنی است که در آن فاضلاب به کمک فرایندهایی از قبیل ته نشینی، شناور سازی و بیولوژیکی تصفیه می گردد .

انبار فاضلاب متشکل از انباره سرپوشیده ای است که معمولاً با بتن آرمه در ابعاد کوچک آن به صورت پیش ساخته در کارخانه، یا مواد پلی اتیلنی تهیه می شود. فاضلاب پس از ورود به انباره و به علت کاهش سرعت جریان آن، قسمتی از مواد معلق خود را به صورت ته نشینی از دست می دهد و از سوی دیگر انباره بیرون می رود.

یکی از بهترین انواع سپتیک تانک، سپتیک تانک های پلی اتیلن هستند که به سبب مزایای ویژه، در حال حاضر اغلب از آنها استفاده می شود. مهمترین مزایای سپتیک تانک های پلی اتیلن عبارتند از:

  1. مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و شرایط محیطی نامناسب
  2. آب بندی کامل گندانبار و عدم انتشار هیچ گونه آلودگی به خارج آن
  3. امکان مدفون ساختن گندانبار به سبب جدار بسیار مقاوم در برابر فشارهای وارده از سوی خاک اطراف سپتیک تانک
  4.  سرعت بالا در ساخت، نصب و راه اندازی
  5.  امکان دفن در زیرزمین با هدف انتقال ثقلی فاضلاب به سپتیک تانک و جلوگیری از اشغال فضاهای مفید
  6.  سبکی وزن و سهولت در حمل و نصب
  7. امکان جابجایی سپتیک تانک حتی چند سال پس از نصب و راه اندازی اولیه
  8. گارانتی 50 ساله سپتیک تانک در برابر خوردگی
  9. سهولت بهره برداری و تخلیه لجن از سپتیک تانک به سبب دارابودن دریچه های بازدید و تخلیه لجن
  10.  عدم نیاز به عملیات ساختمانی در محل برای ساخت سپتیک تانک

مزایای سپتیک تانک پیش ساخته دو جداره پلی اتیلن

  • سیستم آماده
  • نسب آسان
  • عدم نیاز به انرژی
  • تصفیه دائم
  • حفاظت از آب و خاک در طبیعت
  • عدم خوردگی از داخل و بیرون
  • آب بندی کامل
  • استفاده مجدد آب جهت آبیاری فضای سبز
  • صرفه جویی در هزینه پرداخت آب
  • داشتن محیطی سالم و بهداشتی
  • حفظ محیط زیست